Miljoner till Högskolan för internationellt projekt om lärmiljöer
Ett nytt internationellt forsknings- och utvecklingsprojekt ska undersöka hur skolans fysiska miljö kan utformas och användas för att på bästa sätt stödja undervisning och elevers lärande.
– Den fysiska skolmiljön tas ofta för given i Sverige. Lärmiljöer är nästan osynliga i policydokument, läroplaner och skollag. Det gör det extra spännande att jämföra hur andra europeiska länder arbetar med de här frågorna, säger Anneli Frelin, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.

Projektet omfattar totalt 16 miljoner kronor över tre år, och totalt medverkar tio partnerorganisationer från sju europeiska länder. För Högskolan i Gävle innebär deltagandet en finansiering motsvarande cirka fyra miljoner kronor. Från Högskolan deltar Anneli Frelin, Jan Grannäs och Wenche Mörck Riekki.
Policydel i fokus
Projektet inleds med en omfattande policyanalys i varje deltagande land, där Högskolan i Gävle samarbetar med det italienska nationella organet för skolutveckling och forskning (INDIRE). Resultaten av analysen blir sedan underlag för jämförande analyser på europeisk nivå.
– Det är ett extremt komplext projekt med många perspektiv. Vi är redan i gång med det första arbetspaketet och det ska bli väldigt intressant att se vad våra kollegor i de andra länderna kommer fram till, säger Jan Grannäs, docent i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Arbetet sker stegvis: först kartläggning av policy och lagstiftning, därefter intervjuer och enkäter med skolledare, lärare, myndigheter och andra aktörer. Resultaten ska bland annat mynna ut i en gemensam rapport som syftar till att påverka europeiska lärarutbildningar och i en europeisk handbok för skolledare om hur innovativa och hållbara lärmiljöer kan se ut och användas.
Utbyten och fortbildning
Utöver policydelen utvecklas ett fortbildningsprogram för skolverksamhet i Europa. En viktig del är internationellt samarbete, och för Högskolan i Gävle innebär det bland annat möjligheter till utbyte för lärare och rektorer i Gävleborg med skolor i Spanien och Grekland.
– Att kunna erbjuda regionens lärare och skolledare både forskningsbaserad kunskap och internationellt utbyte är ett stort mervärde. Vi kan lära oss mycket av att ta del av andras erfarenheter och jämföra oss med andra, säger Wenche Mörck Riekki, universitetsadjunkt i didaktik.
Fakta
Projektet heter “Collaborative Learning Communities for Redesigning Primary Education Towards Innovative & Sustainable Learning Environments” (ISLE) och pågår 2025-2028. Projektet, som finansieras av EU via programmet Erasmus + Teacher Academies, växte fram efter ett möte i Helsingfors, där forskare och beslutsfattare från hela Europa samlades för att diskutera skolbyggnader och lärmiljöer.
Nyckelord
Kontakter
Anneli FrelinProfessor i didaktikHögskolan i Gävle
Tel:0720-11 74 94anneli.frelin@hig.seJan Grannäsdocent i didaktikHögskolan i Gävle
Tel:072-253 44 13jan.grannas@hig.seWenche Mörck RiekkiuniversitetsadjunktHögskolan i Gävle
Tel:026-64 86 22welche.morck.riekki@hig.seAnders MunckPressansvarigHögskolan i Gävle
Tel:070-7946523anders.munck@hig.seUtbildning och forskning i naturskönt campus
Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap samt teknik.
Följ Högskolan i Gävle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle
Flexiblare regelverk skulle öka jobbchanserna för utrikesfödda15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett fyrkantigt system gör att vägen till jobb blir onödigt lång. Dessutom är skillnaderna stora i hur män och kvinnor bemöts av myndigheter. Det visar två nya studier från Högskolan i Gävle där forskarna följt migranters etableringsresa över flera års tid.
Ny metod ger bättre sömn vid flexibelt arbete8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Flexibla arbetstider kan vara både en möjlighet och en belastning. En doktorsavhandling vid Högskolan i Gävle visar att en tydlig insats på flera nivåer inom en organisation kan stärka de anställdas återhämtning – och leda till bättre sömn.
Digitala tvillingar ska minska föroreningar1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Högskolan i Gävle deltar i ett nytt och omfattande europeiskt forskningsprojekt som ska hjälpa städer att minska luft- och bullerföroreningar och bättre förstå deras påverkan på människors hälsa. Projektet omfattar totalt 19 partners från åtta länder. Gävle är en av fem pilotstäder där tekniken ska testas i verkligheten.
Högskolan i satsning mot det tysta våldet24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Psykiskt och ekonomiskt våld i nära relationer påverkar tusentals människors liv varje år. Det kan handla om hot, kontroll, isolering och ekonomisk utsatthet. Nu leder Högskolan i Gävle en kraftsamling för att lyfta frågan om det tysta våldet och öka kunskapen genom forskning.
Nytt projekt: Bilar blir batteribank åt elnätet18.11.2025 09:30:21 CET | Pressmeddelande
Kan parkerade elbilar vara reserv när elnätet är hårt belastat? Med 6,2 miljoner i projektmedel från Energimyndigheten ska Högskolan i Gävle nu leda en storskalig studie där lokala elbolag testar ny teknik där elbilars batterier används som stöd till det lokala elnätet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum