Mediemyndigheten

Unga väljer bort nyheter om samhälle och politik

Dela

Unga tar del av nyheter i huvudsak genom sociala medier och väljer bort nyheter som handlar om samhälle och politik. Utrikesfödda använder i högre utsträckning utländska nyheter än personer med svensk bakgrund. Detta och mycket mer visar två nya rapporter som Mediemyndigheten släpper idag – Mediekonsumtion 2025 och Svenska nyhetsvanor 2005-2024. 

Bild på Mediekonsumtionsrapporten

Mediemyndighetens nya rapporter om mediekonsumtion och nyhetsvanor i Sverige visar bland annat att hos de yngre växer framför allt Tiktok som nyhetskälla. Nästan hälften av de unga tar dagligen del av nyheter på plattformen. Dessutom visar en jämförelse mellan åldersgrupperna att unga under 30 år tar del av nyheter om politik och samhälle i betydligt lägre utsträckning än övriga grupper. Bland unga sticker nyheter om brott och rättsväsende ut genom en högre andel regelbundna användare jäm­fört med övriga ämnesområden.

- Dessa rapporter lyfter fram tydligheten i att unga idag tar del av nyheter på ett helt annat sätt än övriga åldersgrupper. Vi behöver följa och förstå hur nyhetsvanorna hos befolkningen utvecklas för att kunna föreslå insatser som ska förstärka det journalistiska uppdraget - som är väsentligt för demokratin, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Mediemyndigheten.

Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen men det är stora skillnader mellan generationerna när det gäller valet av plattform. Den yngre generationen använder i stor utsträck­ning sociala medier medan den äldre generationen i betydligt högre grad använder traditionella medier, och då främst SVT och Sveriges Radio.

I Svenska nyhetsvanor 2005-2024 redogörs för första gången skillnader i inrikes- och utrikesföddas nyhetskonsumtion. Den stora skillnaden är att utrikesfödda i mycket högre utsträckning använder utländska nyhetssajter. 10 procent av de med svensk bakgrund använder utländska nyhetssajter att jämföra med 46 procent bland personer med bakgrund i något icke-europeiskt land.  

Några slutsatser

  • Det är stora skillnader mellan de yngres och de äldres konsumtion av medier.
  • Det linjära tittandet på tv minskar och tittandet på streaming ökar.
  • Radiolyssnandet minskar i alla åldersgrupper.
  • Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen.
  • Tillgången till olika medier varierar med ålder.

Bakgrund

Mediemyndigheten har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och sprida kunskap om den till allmänheten. Som ett led i det arbetet publicerar myndigheten varje år flera rapporter om medieutvecklingen. Mediekonsumtion är en årlig rapport som myndigheten tar fram, och som beskriver mediekonsumtionen i Sverige. Underlaget i rapporten kommer ifrån flera olika källor.

Svenska nyhetsvanor är skriven av Ulrika Andersson, docent och forskare vid SOM-institutet. Rapporten ger en djupare förståelse av svenskarnas nyhetsvanor och dess utveckling 2005–2024.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Mediemyndigheten

Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye