Skolbarnen måste skyddas från fortkörare
Årets mätning av Riksförbundet M Sverige visar att många fortfarande kör för fort utanför skolor, och yrkestrafiken är överrepresenterad.
Varje år mäter Riksförbundet M Sverige trafikanternas hastighet utanför grundskolor. Mätningarna görs som en del av vägombudssäsongen, förbundets trafiksäkerhetskampanj som pågått sedan femtiotalet. I år har mer än sextusen fordons hastighet mätts när de passerat en skola. Av dessa har en stor majoritet varit personbilar, men andra fordonstyper har också registrerats.
– Det är fortfarande alldeles för många som kör för fort utanför skolor, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. Barnen är några av våra mest sårbara medtrafikanter och de måste respekteras. Av de uppmätta personbilarna kördes nästan var tredje över hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen.
Ser man till andra trafikslag är resultatet i de flesta fall till och med sämre än så. Bara bussar i linjetrafik presterar bättre än personbilarna, men även där är fortkörning vanlig. För yrkestrafik som taxi och lätta eller tunga lastbilar är andelen fortkörare ännu högre.
– Det är ledsamt att se, säger Jacob Sidenvall. Yrkesförare måste se till att hålla hastighetsgränserna. Taxibilarna som kör kring skolor handlar ofta om färdtjänst för elever med olika typer av svårigheter, det är beklagligt att hastigheten så ofta är hög vid dessa körningar.
Mätningarna har genomförts i fjorton kommuner från norr till söder, utanför olika typer av skolor för barn. Det ger en bra bild av problematiken både i större städer och på mindre orter samt landsbygd.
– Ett iögonfallande resultat är förstås också att 31 procent av alla A-traktorer körde över 36 km/tim. Det är en skarp påminnelse om att denna mycket förmånliga fordonstyp missbrukas. Föräldrarna måste vara garanten för att ungdomarnas A-traktorer inte kan överstiga 30 km/tim.
Det är avgörande att hastigheten hålls nere kring skolor där det rör sig många oskyddade trafikanter. I en kollision med en bil som kör i 30 km/tim har en fotgängare eller cyklist mycket bättre odds att överleva, när hastigheten går över 40-strecket minskar den chansen snabbt.
Personbilar 31%
Buss 27%
Lätt/tung lastbil 46%
Taxi 52%
Övriga fordon* 38%
MC 34%
Moped 32%
A-traktor 56%
*Övriga fordon innefattar bland annat blåljusfordon
Undersökningen har genomförts på orterna:
Linköping
Falkenberg
Falköping
Växjö
Umeå
Sundsvall
Eskilstuna
Helsingborg
Vingåker
Huddinge
Hässleholm
Uppsala
Kalix
Malmö
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum