Linda Hjertén får utökad roll – blir också krimkolumnist
Linda Hjertén utökar sin roll på Aftonbladet och blir krimkolumnist. Efter många år som en av tidningens mest erfarna kriminalreportrar får hon nu också uppdraget att analysera och förklara vad som händer inom ett av våra mest brännande samhällsområden.

– Kriminaljournalistiken är en central del av Aftonbladets bevakning, och Linda är en av Sveriges mest erfarna kriminalreportrar. Hon har en unik kombination av berättande och analys och den skärpa som krävs för att guida våra läsare i några av de mest brännande samhällsfrågorna. Som krimkolumnist kommer hon att kombinera rollen som nyhetsreporter med att vid behov också skriva analyser och kolumner, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Linda Hjertén började på Aftonbladet 2002 och var i många år en av tidningens tongivande kriminalreportrar. Hon har bevakat allt från uppmärksammade rättegångar och grov organiserad brottslighet till kriminalpolitikens utveckling. Hjertén har också varit djupt engagerad i Aftonbladets unika granskning Dödade kvinnor, som räknat och dokumenterat alla kvinnor i Sverige som sedan 1 januari 2000 dödats av män de haft en relation med.
– Jag är otroligt glad över att nu också skriva kolumner på Aftonbladet, lika delar glad som vettskrämd. Jag vill bland annat lyfta den brottslighet som vanligtvis inte får de stora rubrikerna – mängdbrott som kanske inte ger så höga straff men som kan påverka människors liv i åratal. Som exempelvis stalkning och eftervåld, säger Linda Hjertén.
Med över 20 års erfarenhet av att skriva om brott och straff har hon mött hundratals brottsoffer. Det perspektivet vill hon fortsätta bära in i sin nya roll:
– Jag hoppas att mina kolumner ska lyfta brottsoffrens perspektiv men också, när det behövs, rikta strålkastaren mot dem som faktiskt kan förändra hur samhället ser ut, säger Linda Hjertén.
För ytterligare information, vänligen kontakta.
Karin Schmidt, redaktionschef. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner svenskar, norrmän och finländare.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan två hundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That is our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum