Konsumenternas

Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete

Dela

Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.

Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhet.
Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhet.

– Det finns flera intressanta skillnader i hur försäkringsbolagen arbetar med hållbarhet och hur de belönar kunder som till exempel kör miljövänligt eller skyddar sin bostad på olika sätt, säger Sofia Ulriksson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Konsumenternas Försäkringsbyrå har ställt frågor inom följande områden:

  1. Belönas försäkringstagare som agerar miljövänligt?
  2. Hur arbetar försäkringsbolagen med hållbarhet när de hanterar skador?
  3. Hur investerar försäkringsbolaget försäkringstagarnas premier?

Exempel på skillnader mellan försäkringsbolagen

  • Försäkringsbolagens miljökrav på bilverkstäder och byggfirmor varierar. Vissa bolag ställer omfattande krav på miljöcertifieringar och olika miljöpolicys.
  • Det varierar i vilken grad försäkringsbolagen investerar premierna i fossilindustrin och hur de investerar i hållbara obligationer.
  • Försäkringstiden för solcellsanläggningar sträcker sig från 11 till hela 29 år beroende på bolag.
  • Ägare till miljöbilar kan få bonus och rabatt hos vissa försäkringsbolag. 

– Syftet med kartläggningen är att visa hur försäkringsbolagen konkret arbetar med hållbarhet så att konsumenter ska kunna göra aktiva val utifrån sina egna värderingar. Vi vill också motivera fler att själva försöka att förebygga skador. Den mest hållbara skadan är ju den som aldrig inträffar, säger Peter Stark, hållbarhetsansvarig på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Läs mer

Jämförelse av hållbarhet inom boendeområdet (hem, villa och fritidshus)
Jämförelse av hållbarhet inom bilförsäkringar
Lyssna på avsnitt 51 av Försäkringspodden: Kan en försäkring vara hållbar? 

Nyckelord

Kontakter

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter.

Följ Konsumenternas

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye