Rockbjörnen slog rekord – unga och kvinnor följde galan
Rockbjörnen 2025 samlade tusentals fans på Gröna Lund och över 300 000 tittare under kvällen – ett nytt rekord för galan. Omar Rudberg kammade hem flest priser, Zara Larsson prisades mitt under sin världsturné och KAJ tog hem sina två första Rockbjörnar. Rockbjörnen nådde dessutom ut till både fler unga och kvinnor än tidigare.

– Rockbjörnen är en klockren kombination av Sveriges största musikartister, den unika miljön på Gröna Lund – och Aftonbladets publik. Det här gör vi för våra läsare, tittare och följare, och engagemanget visar hur starkt musiken förenar. Jag är så glad att vi kan skapa en nära relation till vår unga målgrupp, säger Lotta Folcker, chefredaktör på Aftonbladet.
Rockbjörnen, Sveriges enda musikgala helt baserad på fansens röster och kärlek, leddes i år av artisten Linnea Henriksson och Youtube-profilen Emil Hansius.
Publiken bjöds på liveframträdanden av Molly Sandén, Thomas Stenström, Tjuvjakt, Adaam, Greekazo, Robin Kadir, Peg Parnevik och Olivia Lobato. Som överraskningar dök Newkid, Clayton och Fanny Avonne upp på scen.
Två nya låtar släpptes också exklusivt under galan: Tjuvjakt feat. Newkid och Clayton med låten ”Stark”, samt Molly Sandén som premiärspelade sin nya singel ”Blåögd”.
I fokus fanns förstås också vinnarna av årets rockbjörnar.
– Shit alltså... tack, tack, tack så jättemycket. Jag är helt uppe i varv. Mitt hjärta slår så hårt just nu. Det här är crazy, crazy, crazy. Tack så jättemycket för att ni röstar. Tack till alla fans, säger Omar Rudberg som tog hem inte mindre än fyra Rockbjörnar.
Och publikfavoriterna KAJ fick med sig två hem.
– Tack ska ni ha! Vad härligt. Vi har ju sjungit och spelat tillsammans i hur många år som helst och varit vänner ännu längre, så det här är också en vinst för vår vänskap, säger Kevin Holmström från KAJ, vinnare av Årets grupp och Årets genombrott.
Årets Rockbjörnen slog rekord i antal röster och engagemanget på Aftonbladets digitala plattformar var under kvällen skyhögt. Galans innehåll genererade närmare 800 000 sidvisningar, med en hög andel unga och en ovanligt stor andel kvinnor jämfört med den vanliga Aftonbladet-publiken. Även på sociala medier som Instagram, Tiktok och Youtube har Rockbjörnen hittat en framgångsrik form för att engagera den unga målgruppen. Galan hade över 300 000 tittare under kvällen.
– Det är väldigt roligt att skapa ett innehåll som så direkt når vår unga publik. Att se fansens engagemang i våra kanaler är ett kvitto på att Rockbjörnen verkligen träffar rätt i den digitala publiken, säger Lina Törnqvist, videochef på Aftonbladet.
Prisutdelningen sändes live på Aftonbladet.se och Youtube.
Här är alla Rockbjörnen-vinnare 2025:
-
Årets grupp: KAJ
-
Årets kvinnliga artist: Zara Larsson
-
Årets manliga artist: Omar Rudberg
-
Årets svenska låt: ”I'm not a boy” – Omar Rudberg
-
Årets utländska låt: ”Waves” – Ten (Omar Rudberg, en av upphovsmakarna)
-
Årets genombrott: KAJ
-
Årets fans: Omar Rudbergs fans
Rockbjörnen 2025 presenteras i samarbete med OLW, KFC, Paradise Hotel och ICA Banken. Galan produceras av Life Event, medan Assefa Communication ansvarar för VIP-eventet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lina Törnqvist, videochef. E-post: lina.tornqvist@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder








Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum