Sellpy släpper Most Searched Report 2025 – så söker svenskar second hand just nu
Svenskarna fortsätter att forma trenderna på andrahandsmarknaden. I Sellpys Most Searched Report lyfts de mest eftersökta varumärkena, kategorierna och mikrotrenderna från de senaste 12 månaderna fram – och rapporten visar tydligt hur både mode, kultur och samhällshändelser påverkar våra second hand sökningar.

Skandinaviska favoriter klättrar på listan
När det gäller varumärken är det fortfarande välkända namn som dominerar. Svenska Adoore tar plats på topp tre, och på topp 15-listan syns även skandinaviska favoriter som Ganni, Acne Studios och Filippa K. Bland de internationella jättarna ligger Zara kvar på förstaplatsen, följt av Ralph Lauren
Bland kategorierna är det klänningar, jeans och skor som lockar flest sökningar – tydliga nyckelplagg i den svenska second hand-garderoben.
“Siffrorna i rapporten visar att second hand-marknaden inte bara speglar trenderna i modevärlden utan ofta är först med att fånga upp mikrotrender som senare sprider sig bredare. Svenskar söker efter både klassiska varumärken och hyperaktuella stilar påverkade av kulturella och aktuella fenomen”, säger Alma Riihelä Höijer, Marketing & Customer Experience Director på Sellpy.
Mikrotrender slår snabbt igenom även i second hand-sökningar:
Pilates Princess & Office Core: Sofistikerad minimalism driver intresset för omlottoppar, trenchcoats med hög krage och pennkjolar.
Natur & hållbarhet: Outdoormode och friluftsinspiration växer, med ökat intresse för vandringsryggsäckar, seglarskor och Hunter-gummistövlar.
Y2K & nostalgi: Lågmidjade jeans, bandanas och vintage digitalkameror gör comeback, starkt influerat av TikTok och “early 2000s”-estetik medan termer som “Stockholmsstil” ökar i sökningarna.
Lokala favoriter – olika städer, olika stil
Rapporten visar dessutom på lokala skillnader i modeintresset:
-
Göteborg: Vita jeans och seglarskor trendar.
-
Linköping: Stort intresse för skandinaviska märken som Toteme och Norrøna.
-
Malmö: Mockajackor och danska varumärken som Hummel sticker ut.
-
Stockholm: Lågmidjade jeans och Araaki hör till de hetaste sökningarna.
-
Umeå: Löparvästar och stickade tröjor är eftertraktade.
-
Västerås: Funktionella plagg som skidbyxor och regnjackor dominerar.
Rapporten visar också vad svenskarna börjat lämna bakom sig. Den tidigare hypade Mob Wife-stilen har tappat stort, med sökningar på leopardmönstrat och pälsjackor som fallit med över 80 procent. Även sneakersuccéer som Adidas Samba och New Balance visar tecken på trendutmattning.
Sökintresset speglar också aktuella kulturhändelser. Kent-merch ökade kraftigt inför bandets återföreningskonserter, medan Billie Eilish steg i samband med albumsläpp och turné. Intresset för folkdräkter och Sverige-tröjor växte i takt med Dam-EM i fotboll 2025.
Ladda ner hela rapporten i PDF format nedan.
Kontakter
Andrea Maricic
press@sellpy.seBilder
Dokument
Om oss
Sellpy grundades 2014 och har vuxit till en bred e-handelsplattform för second hand mode och andra produkter. Med sin vision att göra det möjligt för alla att konsumera och leva på ett mer cirkulärt sätt, har Sellpy skapat en unik tjänst som gör det enkelt för människor att köpa och sälja begagnade föremål. Sellpy-sortimentet är tillgängligt på Sellpy.com och i Sellpy-appen.
Följ Sellpy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sellpy
Sellpy öppnar jul-pop-up på Södermalm – vill hjälpa svenskarna minska ”Julglappet”4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
5–7 december öppnar Sellpy en pop-up-butik på Sankt Paulsgatan 22A, mitt på Södermalm i Stockholm. Butiken samlar second hand-julklappar för hela familjen: leksaker, accessoarer, heminredning samt kläder till barn, dam och herr. Syftet är att göra det enklare och mer inspirerande att välja cirkulära gåvor inför jul. Den tillfälliga butiken följer på Sellpys rapport om konsumenters inställning till second hand-julklappar, framtagen i samarbete med Svensk Handel och publicerad i november. Rapporten visar att svenskarna gärna vill fira jul mer hållbart, men att det finns ett tydligt glapp mellan vilja och handling – det så kallade Julglappet.
Sellpy lanserar sammadagsleveranser som första svenska second hand e-handel3.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Med lanseringen av leverans samma dag kan kunder nu få sina second hand-fynd levererade samma kväll – direkt hem till dörren. Leverans samma dag är tillgänglig för över 2 miljoner varor i Sellpys sortiment. Satsningen innebär att second hand blir ett ännu mer attraktivt alternativ i vardagen då många har ont om tid men fortfarande vill handla både smart och cirkulärt.
Julglappet: Vi vill hellre få än ge en second hand-julklapp17.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny rapport från Sellpy, framtagen i samarbete med Svensk Handel, visar att många är öppna för att fira jul på ett cirkulärt sätt.
Sellpy lanserar exklusiv pop up- butik på NK14.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sellpy, Nordens största online plattform för second hand, tar nu ett kliv in i den fysiska handeln med sin första pop up-butik på anrika Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm. Mellan den 23 - 29 april får kunderna en exklusiv chans att uppleva ett väl kurerat sortiment från Sellpy i en inspirerande butiksmiljö, där cirkulärt mode och high fashion möts.
Ny undersökning visar att svenskar föredrar second hand-julklappar för hållbarhet och unika gåvor.27.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Sellpys nya kundundersökning visar att svenska kunder i allt större utsträckning är villiga att ge och ta emot second hand-julklappar. Hållbarhet, unika gåvor och prisvärdhet är bland de främsta anledningarna till denna förändring i julklappstraditionen. Studien, som har genomförts på ett representativt urval av kunder*, visar att 77 % av de svarande skulle vara villiga att ta emot en second hand-julklapp och 68 % är beredda att ge bort en. Det är en ökning med 8 % respektive 17 % från 5 år tidigare, 2019, då en liknande undersökning utfördes bland Sellpy’s kunder. Detta indikerar en tydlig trend mot mer hållbara julklappar, där både miljöhänsyn och personlig smak spelar en viktig roll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum






