Julglappet: Vi vill hellre få än ge en second hand-julklapp
En ny rapport från Sellpy, framtagen i samarbete med Svensk Handel, visar att många är öppna för att fira jul på ett cirkulärt sätt.

Undersökningen, som genomfördes bland Sellpys kunder, visar att nästan alla gärna tar emot en begagnad julklapp – men färre vågar ge en. Hela 92,3 procent kan tänka sig att få en second hand-julklapp, men endast 86,1 procent säger att de själva skulle kunna ge bort en. Den skillnaden kallas i rapporten Julglappet.
Klimatet och ekonomin påverkar
Undersökningen visar att både klimatet och den ekonomiska situationen är starka drivkrafter bakom viljan att köpa begagnade julklappar. Nära hälften (49 %) motiveras av klimatet medan nästan lika många (48,8 %) uppger att inflationen ökar deras intresse för second hand.
Omtanke, pris och hållbarhet styr julhandeln
De som är positiva till second hand-julklappar motiveras framför allt av:
- Prisvärdhet (70 %)
- Hållbarhet (68 %)
- Unika fynd (69 %)
Samtidigt visar rapporten att sex av tio (60 %) som tvekar inför att köpa en begagnad julklapp gör det av oro för att mottagaren inte ska uppskatta gåvan, trots att de allra flesta faktiskt skulle bli glada för den.
”Rapporten visar tydligt att second hand har gått från ett alternativ till en självklarhet – när omtanken styr julhandeln blir cirkulära gåvor självklara inslag under granen.” säger Brill Ivarsson, analytiker och gåvoexpert på Svensk Handel.
Kläder, inredning och accessoarer i topp
De mest populära kategorierna för second hand-julklappar är kläder, accessoarer och hem & inredning, tätt följt av böcker, spel och elektronik.
”Härligt att se att fler än man tror uppskattar julkappar som är second hand. Många oroar sig för hur en begagnad gåva tas emot – men oftast helt i onödan” säger Michael Arnör, VD på Sellpy.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i oktober 2025 bland Sellpys kunder. Totalt deltog 2 069 personer, varav 87,7 % kvinnor. Syftet var att kartlägga attityder till cirkulär konsumtion och second hand-julklappar.
För mer information, vänligen kontakta:
Sellpy: press@sellpy.se
Svensk Handel: press@svenskhandel.se
Bilder
Dokument
Om oss
Sellpy grundades 2014 och har vuxit till en bred e-handelsplattform för second hand mode och andra produkter. Med sin vision att göra det möjligt för alla att konsumera och leva på ett mer cirkulärt sätt, har Sellpy skapat en unik tjänst som gör det enkelt för människor att köpa och sälja begagnade föremål. Sellpy-sortimentet är tillgängligt på Sellpy.com och i Sellpy-appen.
Följ Sellpy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sellpy
Sellpy öppnar jul-pop-up på Södermalm – vill hjälpa svenskarna minska ”Julglappet”4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
5–7 december öppnar Sellpy en pop-up-butik på Sankt Paulsgatan 22A, mitt på Södermalm i Stockholm. Butiken samlar second hand-julklappar för hela familjen: leksaker, accessoarer, heminredning samt kläder till barn, dam och herr. Syftet är att göra det enklare och mer inspirerande att välja cirkulära gåvor inför jul. Den tillfälliga butiken följer på Sellpys rapport om konsumenters inställning till second hand-julklappar, framtagen i samarbete med Svensk Handel och publicerad i november. Rapporten visar att svenskarna gärna vill fira jul mer hållbart, men att det finns ett tydligt glapp mellan vilja och handling – det så kallade Julglappet.
Sellpy lanserar sammadagsleveranser som första svenska second hand e-handel3.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Med lanseringen av leverans samma dag kan kunder nu få sina second hand-fynd levererade samma kväll – direkt hem till dörren. Leverans samma dag är tillgänglig för över 2 miljoner varor i Sellpys sortiment. Satsningen innebär att second hand blir ett ännu mer attraktivt alternativ i vardagen då många har ont om tid men fortfarande vill handla både smart och cirkulärt.
Sellpy släpper Most Searched Report 2025 – så söker svenskar second hand just nu24.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenskarna fortsätter att forma trenderna på andrahandsmarknaden. I Sellpys Most Searched Report lyfts de mest eftersökta varumärkena, kategorierna och mikrotrenderna från de senaste 12 månaderna fram – och rapporten visar tydligt hur både mode, kultur och samhällshändelser påverkar våra second hand sökningar.
Sellpy lanserar exklusiv pop up- butik på NK14.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sellpy, Nordens största online plattform för second hand, tar nu ett kliv in i den fysiska handeln med sin första pop up-butik på anrika Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm. Mellan den 23 - 29 april får kunderna en exklusiv chans att uppleva ett väl kurerat sortiment från Sellpy i en inspirerande butiksmiljö, där cirkulärt mode och high fashion möts.
Ny undersökning visar att svenskar föredrar second hand-julklappar för hållbarhet och unika gåvor.27.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Sellpys nya kundundersökning visar att svenska kunder i allt större utsträckning är villiga att ge och ta emot second hand-julklappar. Hållbarhet, unika gåvor och prisvärdhet är bland de främsta anledningarna till denna förändring i julklappstraditionen. Studien, som har genomförts på ett representativt urval av kunder*, visar att 77 % av de svarande skulle vara villiga att ta emot en second hand-julklapp och 68 % är beredda att ge bort en. Det är en ökning med 8 % respektive 17 % från 5 år tidigare, 2019, då en liknande undersökning utfördes bland Sellpy’s kunder. Detta indikerar en tydlig trend mot mer hållbara julklappar, där både miljöhänsyn och personlig smak spelar en viktig roll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum






