Varannan svensk tycker att det är svårt att hänga med i digitaliseringen
Teknik är en självklar del av vardagen för de flesta, men inte alltid självklar att använda. Elgigantens nya rapport Teknikkollen visar att varannan svensk tycker det är svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen idag än för fem år sedan och bland seniorer 65+ är siffran ännu högre. Även yngre upplever att tempot i utvecklingen är högt och för med sig utmaningar. Nu kartläggs vilka som hänger med och vilka som halkar efter när tekniken utvecklas och samhället snabbt digitaliseras.

När hemmet fylls av smart teknik och vardagen styrs via appar – från belysning till tvättmaskiner – kan digitaliseringen bli både en hjälpande hand och en källa till frustration. Elgigantens nya rapport visar hur svenskarna egentligen hänger med i den snabba teknikutvecklingen. Till exempel upplever 52 procent av svenskarna att det blivit svårare att hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen jämfört med för fem år sedan. I åldersgruppen 65–84 år är siffran hela 68 procent, men även bland unga vuxna i åldern 18–29 år delar mer än var tredje (36 procent) samma känsla av att tempot är högt.
Risk för utanförskap när alla inte hänger med
Digitaliseringen riskerar också att leda till utanförskap när alla inte hänger med i den tekniska utvecklingen. Sju procent av svenskarna uppger att de själva känner sig mindre delaktiga i samhället på grund av tekniken. Ännu fler, hela 65 procent, säger att de känner någon – i familjen, släkten, vänkretsen eller en granne – som riskerar att halka efter. För många handlar tekniken därmed inte bara om det praktiska, utan även om sociala konsekvenser. 14 procent, motsvarande omkring en miljon svenskar, uppger att de känner sig mer ensamma i digitaliseringen av samhället som går allt snabbare.
– Det räcker inte med att ”bara” ha rätt teknik hemma. För att känna sig trygg och delaktig i samhället behöver många också ha någon att vända sig till när tekniken strular, vare sig det är en familjemedlem eller hjälp av våra rådgivare med teknisk support i våra varuhus och butiker, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Många vill lära sig mer och efterfrågar mer stöd
Rapporten visar samtidigt att många är nyfikna och vill lära sig mer om tekniken i sin vardag. Nästan hälften av svenskarna mellan 65–84 år (45 procent) säger att de vill ha mer stöd för att förstå sin hemelektronik och även bland yngre finns en efterfrågan: 22 procent av 18–29-åringarna vill lära sig mer.
Hur svenskarna söker hjälp på tekniska problem skiljer sig däremot tydligt åt mellan kön och ålder. Kvinnor vänder sig oftast till familj och vänner, medan män i högre grad försöker lösa problemen själva och söker efter lösningar online. Bland dem under 50 år, både män och kvinnor, söker en absolut majoritet, fler än sju av tio, hjälp och vägledning via nätet.
– Alla som vill vara en del av det digitala samhället ska ges möjlighet att bli det – oavsett förutsättningar. Digitaliseringen har mött oss vid olika tidpunkter i livet, vilket gjort att vi alla bär på olika digitala pusselbitar – och många saknar en eller flera. För att stötta dem som står längst ifrån det digitala samhället har vi skapat Ring Digitalidag, en telefonlinje dit man kan ringa för att få hjälp och vägledning om var man praktiskt kan få stöd runt om i landet, säger Lina Cronquist, projektledare för Digitalidag – en del av Post- och telestyrelsen.
Ladda ner Teknikkollen 2025 - vilka hänger med och vilka halkar efter?
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Dokument
Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de största aktörerna inom svensk detaljhandel och har funnits i Sverige sedan 1994. I dag har Elgiganten cirka 3 700 anställda och 170 butiker och varuhus över hela landet.
Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen – Nordens största hemelektronikkedja med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys plc, en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum