VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.

Den nya forskningssammanfattningen bygger på rapporten ”Brand i elcykelbatterier. En het fråga” som presenterades tidigare i år. Under åren 2018-2023 inträffade i genomsnitt 17 bränder per år i elcyklar och 21 bränder per år i elsparkcyklar. Samtidigt saknas data för att kunna göra bra riskanalyser per fordon eller användningsområde.
VTI:s forskare konstaterar att det i dag inte finns någon standardiserad och harmoniserad lösning för hur anställda ska kunna ladda sina cykelbatterier på arbetet. Det finns inte heller någon heltäckande lagstiftning eller reglering av litiumjonbatterier, vilket gör att kvaliteten kan vara mycket skiftande.
Policy briefen innehåller policyrekommendationer inom reglering, kunskap/analys, teknikutveckling, infrastruktur och information. Bland förslagen finns bland annat certifiering av litiumjonbatterier och förbud mot försäljning av icke-certifierade batterier. Andra rekommendationer är en modell med stjärnmärkning av batterier, ökad utbildning i brandsäkerhet och ett system för utrangering av undermåliga litiumjonbatterier.
VTI-forskarna lyfter också fram staden New York, som en förebild. Där infördes 2023 ett lokalt regelverk (Local Law 39) som förbjuder försäljning och uthyrning av elcyklar, elsparkcyklar och batterier som inte är certifierade enligt erkända standarder. Samtidigt startade ett pilotprojekt med särskilda laddstationer för leveransarbetare med elcyklar och elsparkcyklar.
– Att erbjuda säkra alternativ är ett sätt att minimera risken utan att motverka hållbar mobilitet, säger Ary P Silvano och Magnus Larsson som författat sammanfattningen.
Det är första gången forskare vid VTI skriver en policy brief, vilket enkelt kan beskrivas som en kunskapssammanfattning kombinerad med ett antal policyrekommendationer. Målgruppen är i första hand politiker och andra beslutsfattare inom ett visst område.
Rapporten som ligger till grund för dokumentet har finansierats av Cykelcentrum, Sveriges nationella kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling. VTI är administrativ värd för Cykelcentrum.
– Elcykeln har stor potential att ersätta även lite längre bilresor, så det här är en jätteviktig fråga som vi behöver hitta balanserade sätt att hantera, så vi inte riskerar att ”kasta ut barnet med badvattnet”. Jag hoppas att denna policy brief kan leda till att fler arbetsplatser och fastighetsägare erbjuder cykelrum till sina anställda och boende som är både stöldsäkra och har brandövervakning, säger Anna Niska, forskningsledare och föreståndare för Cykelcentrum.
Kontakter
Ary P SilvanoForskare
Tel:013-204136Tel:070-9430407ary.silvano@vti.seMagnus LarssonUtredare
Tel:013-204137Tel:070-9430451magnus.larsson@vti.seBilder

Dokument
Länkar
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
Lövhalkan fara för cyklisterna i höst19.9.2025 11:01:37 CEST | Pressmeddelande
Hösten är en fin tid för cykling, men hösten innebär också vissna och nedfallna löv. Om löven får ligga kvar på cykelbanan blir det halt - riktigt halt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum