Husbil till Spanien, tips och nya regler
Hösten är här och husbilsresenärer med möjlighet kör ner till Spanien över vinterns kalla månader. Nya lagkrav har kommit de senaste åren.
Den 1 januari 2026 skrotar Spanien varningstrianglar.
Från och med den 1 januari 2026 blir det obligatoriskt att använda V16-varningslampa om man blir stående vid vägen i Spanien. Den har en geolokaliseringsfunktion som är kopplad till spanska Transportstyrelsen DGT:s nödtelefontjänst. Det innebär att ett haveri eller en olycka rapporteras i realtid till DGT och räddningstjänsten vet exakt var fordonet är.
För utlandsregistrerade fordon är det inte obligatoriskt att använda en V16-varningslampa om de har en varningstriangel eller annan anordning med samma effektivitet som föreskrivs i lagstiftningen i det land där fordonet är registrerat.
Annat att ta hänsyn till
Lågutsläpps-zoner (LEZ) finns numera i ett flertal städer. De spanska miljödekalerna gäller inte för våra svenskregistrerade fordon. Dock ska en tysk eller fransk miljödekal sitta på rutan och du som förare ansvarar för att ditt fordons miljöklass möter stadens krav. Olika städer har olika krav.
De senaste åren har glädjande nog vägavgifterna på ett flertal, men inte alla, spanska motorvägar (AP-vägar) tagits bort.
Vid köbildning ställs krav på att bilda en ”nödkorridor” för utryckningsfordon. Situationen får avgöra åt vilket håll man förväntas flytta sitt fordon.
Den ständiga däckfrågan
Då det redan i slutet av oktober kan snöa i de franska och spanska bergsmassiven är frågan om vilka däck man bör ha aktuell. Här är det svårt att råda. Bästa alternativ vore att ha både dubbfria vinterdäck och sommardäck med på resan men vem har plats för det?! Klart är att däck efter väder är krav från länderna man passerar utmed resan. Friktionsdäck är ett vanligt val men ställer krav på en medveten körstil där hänsyn till bland annat längre bromssträcka måste tas. Kontroll bör göras så att däckets hastighetsindex motsvarar registreringsbevisets krav.
På väg ner till Spanien finns det en del lågutsläpps-zoner (LEZ) att ta hänsyn till. Varje land har sitt eget system. I bilen ska det dessutom finnas reflexväst, första förbandskit, reservdäck eller motsvarande. För mer ingående tips och svar om just din husbil, kontakta M Sveriges rådgivare.
Kontakter
Katja Runestam Prinzellreserådgivare
Tel:072-0703337katja.runestam.prinzell@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum