Jakobsdals charkuteri växer – tar över säljuppdraget för Grilstad i Sverige
Jakobsdals Charkuteri tar nästa steg i sin tillväxt och blir från våren 2026 exklusiv försäljnings- och marknadsföringspartner för Grilstad i Sverige. Samarbetet ger det Göteborgsbaserade familjeföretaget en bredare produktportfölj och starkare närvaro i dagligvaruhandeln – med fortsatt fokus på kvalitetsprodukter och svenska råvaror.

Jakobsdals Charkuteri och Grilstad har haft ett nära samarbete i många år, framför allt kring produktion av lufttorkade produkter. När Grilstad nyligen meddelade att de ska lägga ned sin svenska anläggning, såg Jakobsdals en möjlighet att ta ett kliv framåt inom svensk chark.
– Vi har haft ett mycket gott samarbete med Grilstad och ser dem som en uppskattad och kunnig partner. Våra bakgrunder som familjeföretag och värderingar stämmer också väldigt väl överens. Därför känns det både naturligt och spännande att nu få ta över ansvaret för deras produkter i Sverige, säger Magnus Pettersson, VD på Jakobsdals Charkuteri.
Grilstad, som är ett norskt företag med rötter tillbaka till 1950-talet, har funnits på den svenska marknaden sedan 1980-talet och har centrala listningar hos ICA, Coop och Axfood. Deras sortiment består främst av salami i olika smaker samt lufttorkad skinka – ett utbud som framöver kommer att tillverkas av Grilstad i Norge. Produkter till den svenska marknaden kommer fortsättningsvis att produceras enbart på svenskt kött.
– För oss innebär det här att vi kan bredda vår portfölj på ett naturligt sätt, nå nya kunder och ta en större position inom kategorin. Det är en ny typ av uppdrag för oss, men vi går in i det med stort engagemang och en stark vilja att vidareutveckla både Grilstads och vårt eget erbjudande, säger Magnus Pettersson.
Samarbetet etableras under hösten 2025, och från och med våren 2026 kommer Jakobsdals Charkuteri att ha det fulla ansvaret för Grilstads närvaro på den svenska marknaden.
Kontakter
Magnus PetterssonVD
Tel:0703348732magnus.pettersson@jakobsdals.seFrida EngströmMarknad- och produktchef
Tel:0701440580frida.engström@jakobsdals.seIda Nilsson | Gilla KommunikationKommunikation | PR
Tel:+46 (0)709-13 40 37ida@gillakommunikation.comgillakommunikation.comBilder
Följ Jakobsdals charkuteri
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jakobsdals charkuteri
Jakobsdals Charkuteri storsatsar på medelhavschark på svenskt kött3.6.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lufttorkade charkuterier har länge dominerats av importerade produkter – men nu vill Jakobsdals Charkuteri ändra på det. Med ett sortiment av lufttorkade produkter, helt gjord på svensk råvara, ny design och ett tydligt fokus på genuint hantverk tar det Göteborgsbaserade familjeföretaget plats i delikatesshyllan på allvar.
Jakobsdals charkuteri förnyar varumärket – ny identitet ska stärka positionen inom svenskt charkhantverk3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter nästan 90 år som en självklar del av svensk matkultur förnyar nu Jakobsdals Charkuteri sin visuella identitet. Med ny logotyp, uppdaterad design och förnyat fokus på hantverk och tradition tar företaget ett stort kliv in i framtiden – utan att släppa taget om sina rötter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




