Dun & Bradstreet

Bedrägeririsker bland de största hoten mot svenska finans- och försäkringsbolag

Dela

Trots att många finans- och försäkringsbolag ökar sina investeringar i skydd mot bedrägerier kvarstår en tydlig beredskapslucka. En ny undersökning från Dun & Bradstreet visar att bedrägeririsker är ett av finans- och försäkringsbranschens största hot. Majoriteten av bolagen oroar sig, varav över en tredjedel är mycket oroliga.

Stockholm, 16 oktober 2025 – Bedrägeririsker är i dag ett av de största hoten mot svenska finans- och försäkringsbolag. Tre av fyra bolag (77 %) oroar sig för bedrägerier, varav över en tredjedel (36 %) är mycket oroliga. Samtidigt uppger nästan var fjärde finans- och försäkringsbolag (23 %) att de inte är tillräckligt rustade för att hantera riskerna – trots att närmare två tredjedelar (64 %) har ökat sina investeringar i motåtgärder som teknik, förstärkta kontroller och kompetenshöjande insatser.

Resultatet visar en tydlig paradox: både oro och investeringar ökar – men beredskapen släpar fortfarande efter. Det tyder på att hotbilden utvecklas snabbare än försvarsmekanismerna. När nästan var fjärde finans- och försäkringsbolag själva bedömer att de inte är fullt rustade, blir det en strategisk riskfråga för ledningen, säger Henrik Hargéus, affärsdataanalytiker på Dun & Bradstreet.

Oron växer – men hindren kvarstår

Trots ökade investeringar i motåtgärder upplever många företag att hotbilden växer snabbare än deras förmåga att hantera den. Nästan två tredjedelar (63 %) uppger att de är mer oroliga i dag än för 18 månader sedan, vilket visar att risknivån fortsätter att stiga trots satsningar på skydd. Samtidigt finns flera strukturella hinder som bromsar arbetet: brist på tydligt ägarskap eller ansvar (28 %), otillräckligt stöd från ledningen (27 %) och regulatoriska begränsningar (27 %) är de vanligaste orsakerna till att insatserna inte får fullt genomslag. 
 
Samtidigt kostar bristande hantering av tredjepartsrisker svenska finans- och försäkringsbolag på flera sätt. 97 % har drabbats negativt av att inte vara tillräckligt förberedda på risker kopplade till tredjeparter. De vanligaste konsekvenserna är ryktesskador (37 %), förlorade affärsmöjligheter (36 %) och störningar i leveranskedjan (36 %). Den genomsnittliga ekonomiska kostnaden uppgår till cirka 5,6 miljoner kronor per incident.

Att motverka bedrägerier handlar i grunden om att ha tillgång till tillförlitlig global data och insikter. Våra erfarenheter visar att företag med hög datakvalitet – och som jämför utvecklingen i Sverige med andra marknader – kan upptäcka risker tidigare, agera snabbare när hotbilden förändras och prioritera rätt insatser. För att lyckas med detta krävs att frågan drivs från ledningsnivå och blir en naturlig del av verksamhetens löpande riskarbete, säger Henrik.


Presskontakt  
Christine Bard   
Communication & PR Lead, Northern Europe  
Dun & Bradstreet   
+46 708-60 84 74   
bardc@dnb.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om oss

Dun & Bradstreet kombinerar globala data och lokal expertis för att hjälpa kunder att fatta smartare beslut. Med hjälp av data och intelligenta analyser från Dun & Bradstreet får kunderna insikter i vem de kan lita på, var de kan hitta nya affärsmöjligheter och hur de kan hantera sina risker.

Dun & Bradstreet grundades 1841 och har tillsammans med sina partners kontor i mer än 190 länder. Dun & Bradstreets datamoln innehåller över 500 miljoner unika poster och är grunden för att leverera lokal insikt i global skala.

För mer information, besök www.dnb.com.

Följ Dun & Bradstreet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dun & Bradstreet

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye