Schibsted

Rekord i streaming – reklam och smarta val tar över

Dela

Aldrig förr har så många svenskar streamat. Antalet som aldrig tittar når rekordlåga nivåer och den dagliga tittartiden öka till 95 minuter, visar årets Streamingbarometer från Tv.nu. Samtidigt växer acceptansen för reklam – över hälften har nu minst ett reklamabonnemang i sin mix, ett smart sätt att hålla kostnaderna nere när allt fler tjänster adderas.

Allt fler kopplar av med streaming – svenskarna tittar nu i snitt 95 minuter om dagen.
Allt fler kopplar av med streaming – svenskarna tittar nu i snitt 95 minuter om dagen.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt. Vi ser också hur sporten fortsätter växa och hur tv.nu blir en naturlig guide till rätt match och rätt serie – linjärt eller streamat, säger Helen Orselius, VD på Tv.nu.

SVT Play är fortsatt den streamingtjänsten flest säger att de föredrar, med 71 procent, men tappar mark och minskar med tio procentenheter sedan i fjol. TV4 Play ligger tvåa på 63 procent, en liten minskning jämfört med förra året. Netflix ökar däremot kraftigt till 59 procent, en uppgång med åtta procentenheter, och krymper snabbt gapet mot toppduon, SVT Play och TV4 Play. 

Bland yngre under 45 år har Netflix redan gått om SVT Play – 70 mot 65 procent.

Sport fortsätter locka tittare, men det höga priset bromsar tillväxten. Färre säger att de aldrig tittar på sport (25 procent), men av de som gör det uppger hela 60 procent att priset är största hindret – följt av att rättigheter flyttar mellan olika tjänster.

Över hälften (54 procent) har nu minst en reklamfinansierad tjänst, och snittet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats – från 0,6 till 1,3. Samtidigt har tiden vi ägnar åt att leta efter något att titta på minskat från 27 till 21 timmar per person och år.

Mer än hälften av svenskarna (54 procent) väljer ibland eller ofta sociala medier framför att streama, och det vanligaste skälet är ren vana: ”jag tar upp mobilen och scrollar utan att tänka.” Det gör tjänsternas förmåga att underlätta upptäckt och navigering allt viktigare – något som märks i att ”användarvänlighet och lätt att hitta” ökar mest i årets kravbild, upp hela tio procentenheter.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger Johanna Cervin, marknadschef på tv.nu.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

  • Daglig tittartid: 95 minuter (+5 min från 2024)

  • Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

  • 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

  • Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %), mobilen växer bland yngre (44 %)

  • Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar men yngre under 45 år uppskattar komedi näst mest (50 %), och långt mycket mer än de äldre (33 %).

Hela undersökningen hittar du här: Streamingbarometern.
Panelen som är grund för barometern består av 3000 respondenter från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under början av september 2025. Rapporten ges ut av Tv.nu för femte gången.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, Marknadschef, Tv.nu. Telefon: 073-641 94 57. E-post: johanna.cervin@schibsted.com
Helen Orselius, vd, Tv.nu. Telefon: 072-507 74 84. E-post: helen.orselius@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Allt fler kopplar av med streaming – svenskarna tittar nu i snitt 95 minuter om dagen.
Allt fler kopplar av med streaming – svenskarna tittar nu i snitt 95 minuter om dagen.
Ladda ned bild
Johanna Cervin och Helen Orselius på Tv.nu ser hur svenskarnas streamingvanor förändras – aldrig förr har så många tittat.
Johanna Cervin och Helen Orselius på Tv.nu ser hur svenskarnas streamingvanor förändras – aldrig förr har så många tittat.
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.

Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.

Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission: 

Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye