Trafikverket är inte färdigt med sin felaktiga modell
Riksförbundet M Sverige kräver en öppen hantering av beräkningarna som under ett helt decennium missgynnat väginvesteringar.
– På felaktiga grunder har järnvägen prioriterats på vägtrafikens bekostnad, säger Jacob Sidenvall, M Sverige.
I förra veckan avslöjade Sveriges Radio att Trafikverket under tio års tid använt felaktiga beräkningar när man bedömt hur stor efterfrågan skulle vara på järnvägsresor. Detta har lett till överskattningar av intresset för järnvägsresor och människors betalningsvilja.
– Man har räknat med att höginkomsttagare kunnat tänka sig att betala upp emot tjugo tusen kronor för att spara en timmes restid, det är givetvis groteskt, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare hos Riksförbundet M Sverige.
Effekten av detta blev att investeringar i järnvägsprojekt framställdes som betydligt mer lönsamma än de i verkligheten var.
– Problemet med detta är, förutom att Sverige har en av världens dyraste järnvägar sett till kostnad per mil, att investeringar i vägnätet redan missgynnats, säger Jacob Sidenvall. I många år har investeringar i vägnätet varit långt mer samhällsekonomiskt lönsamma än järnvägssatsningar. Ändå har infrastrukturbudgeten hela tiden prioriterat järnvägen.
Trafikverket meddelar att man nu åtgärdat beräkningsmodellen och går vidare. Men kvar finns tio år av felinvesteringar.
– Skattebetalare och trafikanter har inte fått svar på alla sina frågor, säger Jacob Sidenvall. Vilken var den externa konsultfirman som tog fram den felaktiga beräkningsmodellen? Är den aktören fortfarande aktuell i Trafikverkets samarbeten? Vilka specifika järnvägsprojekt är det som fått godkänt och påbörjats med dessa felaktiga underlag som bas?
Riksförbundet M Sverige ser med oro på detta ärende. Om bara några veckor går remisstiden för Infrastrukturpropositionen 2026–2037 ut. Det är angeläget att både allmänheten och regeringen får veta om de felaktiga beräkningarna läkt ut, eller fortfarande är en del av underlaget till den kommande planeringsperioden.
– Det handlar om respekt för allmänheten och våra gemensamma skattemedel, säger Jacob Sidenvall. Vägtrafiken och bilister betalar in stora summor i skatt varje år. Det är pengar som regelbundet används till annat än att förbättra vägar. Detta är ytterligare ett exempel på det och vi är inte nöjda med att Trafikverket satt stopp. Vi behöver få veta mer om felen som begåtts.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum