För- och nackdelar om fler får utfärda förarbevis för vattenskoter
Om fler aktörer ska få utfärda förarbevis för vattenskoter kommer frågor som rör kostnadseffektivitet, återkallelse av förarbevis och it-säkerhet att behöva utredas. Det är en av slutsatserna i det uppdrag som nu redovisas till regeringen.

I dagsläget är det Transportstyrelsen som utfärdar förarbevis för vattenskoter, ungefär 4 500 stycken om året. På uppdrag av regeringen har myndigheten sammanställt för- och nackdelar med att ge andra aktörer möjlighet att utfärda förarbevisen. Framför allt båtlivets utbildningsorganisationer vore i så fall aktuella.
För att ta del av branschens syn skickades en webbenkät ut till alla utbildningsanordnare för vattenskoterförarbevis, samt till Svenska kryssarklubben, Svenska båtunionen och Svenska seglarsällskapet.
En fördel med delegering skulle kunna vara att processen förenklas för medborgaren, som skulle kunna få sitt förarbevis utfärdat av samma aktör som gett utbildningen. Exempel på ekonomiska konsekvenserna av eventuell delegering är Transportstyrelsens finansiering och kostnader för parallella it-lösningar. Andra konsekvenser rör till exempel hantering av personuppgifter, krav på it-säkerhet och serviceskyldighet. Förarbevisen behöver också utformas på samma sätt om de utfärdas av olika aktörer.
Väcker flera frågor
Två viktiga följdfrågor vid en dylik förändring handlar om hantering av registerhållning och återkallelse av förarbevisen.
– En viktig fråga att reda ut inför en eventuell förändring är vem som ska återkalla förarbevis om det blir så att flera får utfärda dem. Det inte självklart att Transportstyrelsen kan återkalla förarbevis som någon annan har utfärdat, säger Anna Petersson, enhetschef på Transportstyrelsen.
Polismyndigheten och Kustbevakningen behöver ha ständig tillgång till uppgifter över vattenskoterförare när de kontrollerar förarbevis. Om utfärdandet av förarbevisen görs av flera olika organisationer uppstår frågan om det behöver finnas flera separata register eller om en aktör ska ansvara för ett samlat register.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nu skärps reglerna för drönare4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som fler flyger drönare ökar också antalet incidenter i luften. Nu skärps reglerna och från och med den 1 januari blir det straffbart att flyga drönare utan drönarkort.
Nya regler på gång: eCall ska inte kontrolleras vid besiktning2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten kommer Transportstyrelsen inte längre att ställa krav på kontroll av eCall-system vid besiktning. Reglerna förväntas träda ikraft i början av januari 2026.
Vita bilar vanligast i Sverige1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vit befäster positionen som den vanligaste färgen när svenskarna väljer bilfärg. Det visar siffror som Transportstyrelsen sammanställt. Idag finns nära 1,2 miljoner vita bilar i vägtrafikregistret vilket motsvarar cirka 19 procent av totalen. Samtidigt fortsätter den lila bilen att vara den mest sällsynta på vägarna. Endast en av sexhundra bilar har lila som registrerad färg.
Klart med nya avgifter från 202628.11.2025 09:30:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsens avgifter för 2026 är nu beslutade. En av få ändringar som får direkt påverkan på medborgare är att vägtrafikregisteravgiften höjs från 69 till 74 kronor per fordon.
Utökade vinterdäckskrav för tunga fordon10.11.2025 13:33:38 CET | Nyheter
Tidsperioden då det krävs vinterdäck för tunga fordon i landet har förlängts. Från och med nu gäller att tunga lastbilar och tunga bussar ska vara utrustade med vinterdäck under perioden 10 november – 10 april. Det gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum