Almega

Nytt kollektivavtal för Callcenterföretag

Dela

Almega Tjänsteföretagen har tecknat nytt kollektivavtal med Unionen för Call/contactcenter- och marknadsundersökningsföretag. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader med ett avtalsvärde på 6,4 procent. Kostnaden fördelas med löneökningar på 5,5 procent, en arbetstidsförkortning på 0,5 procent och avsättning till flexpension på 0,4 procent.

– Vi har tillsammans med Unionen haft tuffa, men konstruktiva förhandlingar och mot bakgrund av de svåra frågor som varit på förhandlingsbordet är vi nöjda med resultatet. Tjänstesektorn fortsätter att leverera kollektivavtal som gör att företagen kan utvecklas efter sina förutsättningar, säger Margaretha Sandberg, Almega Tjänsteföretagens förhandlingsledare på avtalsområdet.  

Avtalet omfattar ca 8 000 tjänstemän i ett 80-tal företag. 

Attraktiva och branschanpassade villkor är avgörande för tjänstesektorns framgång och Almega strävar alltid efter att skapa de bästa förutsättningarna för både arbetsgivare och medarbetare. Under avtalsrörelsen 2025 tecknar Almega sammanlagt 125 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.

Om oss

För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40

Om Almega:
Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag - är en förbundsgrupp bestående av omkring 10 000 medlemsföretag med sammanlagt drygt 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Följ Almega

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Almega

Ny rapport: Tjänstesektorn – nyckeln till EU:s konkurrenskraft och 280 miljarder euro i tillväxt24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Tjänstesektorn är motorn för jobb, tillväxt och Europas motståndskraft. Den står för 70 procent av EU:s BNP och sysselsättning – och EU är världens största exportör och importör av tjänster. Trots detta bromsas sektorn av regleringar och politisk fragmentering. En ny rapport visar att rivna handelshinder för tjänster kan ge EU 280 miljarder euro i ökad BNP på fem år.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye