Schibsted

Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”

Dela

Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.

Adam Svanell, här med Annika Ljungberg, är reporter och producent för nya dokumentärserien från Blenda, Om det inte vore för Cotton Eye Joe. Redaktör är Daniel Persson Mora. Foto: Anders Almström
Adam Svanell, här med Annika Ljungberg, är reporter och producent för nya dokumentärserien från Blenda, Om det inte vore för Cotton Eye Joe. Redaktör är Daniel Persson Mora. Foto: Anders Almström

Rednex låt ”Cotton eye Joe” från 1994 har visat sig vara en odödlig megahit. Senast förra året blev den viral igen och streamades hela tre miljarder gånger på under en månad.

Skaparen av Rednex, den egensinnige producenten Ranis Edenberg, har levt gott på intäkterna från ”Cotton Eye Joe” i mer än 30 år. För sångerskan Annika Ljungberg har det varit desto tuffare. Hon har blivit stämd tre gånger av Edenberg, för att hon använt sig av namnet Rednex på olika sätt, och dömts att betala miljonbelopp i skadestånd. Hon säger själv att hon är utsatt för en häxjakt.

I den nya serien ”Om det inte vore för Cotton eye Joe” berättar SvD:s dokumentärpodd Blenda i fem avsnitt hela historien om det okonventionella musikprojektet Rednex, om den odödliga hitlåten och om konflikten mellan Ljungberg och Edenberg.

– Den här berättelsen har verkligen allt. Den är knasig, sorglig, dramatisk och överraskande på en och samma gång, säger Adam Svanell som är reporter och producent för serien.

Svanell har tidigare bland annat jobbat med SvD:s uppmärksammade granskning av Pontus Rasmusson och med Dynastin, succépodden om finansfamiljen Stenbeck som han tilldelades Stora Journalistpriset för. I höstas var han med och vann Guldörat för årets dokumentär med serien Mannen med revolvern.

– Ett av mina allra första reportage som journalist, för 16 år sedan, handlade faktiskt om Rednex. Ända sedan dess har jag vetat att jag någon gång vill återvända till bandets story, som innefattar några av de märkligaste turerna i svensk musikhistoria. Jag tror inte att folk i allmänhet har förstått vilket unikt musikprojekt det är, säger Adam Svanell.

Redaktör för serien är Daniel Persson Mora.

Under Rednex mer än 30-åriga historia har Ranis Edenberg gjort en lång rad anmärkningsvärda saker med bandet. Exempelvis har han två gånger sparkat samtliga medlemmar på en och samma gång, och vid ett annat tillfälle försökte han sälja hela musikprojektet till högstbjudande på Ebay, utan att informera de som var med i bandet.

I poddserien berättas också om när en av bandmedlemmarna blev så arg på Edenberg att han kissade på hans tandborste, när Edenberg inbillade sig att Ljungberg hade beställt en skjutning mot hans advokats hus och när Ljungberg blev erbjuden att spela in låten ”I want it that way” men hennes skivbolag tackade nej. (Låten istället blev en världshit med Backstreet Boys.)

I det sista avsnittet sker dessutom något unikt. Efter nästan två decennier av infekterad juridisk strid sammanför SvD Annika Ljungberg och Ranis Edenberg. De har inte pratat utan att ha advokater närvarande på 18 år. Och samtalet blir inte som någon av dem hade väntat sig.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Adam Svanell, producent: Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Adam Svanell, här med Annika Ljungberg, är reporter och producent för nya dokumentärserien från Blenda, Om det inte vore för Cotton Eye Joe. Redaktör är Daniel Persson Mora. Foto: Anders Almström
Adam Svanell, här med Annika Ljungberg, är reporter och producent för nya dokumentärserien från Blenda, Om det inte vore för Cotton Eye Joe. Redaktör är Daniel Persson Mora. Foto: Anders Almström
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.

Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.

Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission: 

Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye