J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.

Från julhälsning till nationell tradition
J-dagen har sitt ursprung i 1979, då Tuborg skickade ut ett vykort med julhälsningen ”God jul och ett gott Tub-år”. Responsen blev så stor att bryggeriet 1981 lanserade Tuborg Julebryg, en julöl som snabbt blev populär. Det dröjde till 1990 innan danskarna för första gången firade J-dagen i sin nuvarande form, med lansering av julölen på samma dag över hela landet. Ursprungligen ägde firandet rum på en onsdag, men flyttades senare till fredag – efter att många studenter helt enkelt hade haft lite för roligt kvällen innan.
En ”snebajer” och starten på julen
Julölen, ofta kallad ”snebajer” (en sammansättning av sne = snö och bajer = öl), är generellt mörkare och starkare än vanlig lager. För många danskar symboliserar den starten på julfirandet – inte minst genom den numera kultförklarade reklamfilmen som sänds varje år i samband med lanseringen.
En stark ölkultur lever vidare
Att J-dagen blivit en så viktig del av den danska jultraditionen är kanske inte så förvånande. Danmark har en lång och stolt ölkultur, och landets många mikrobryggerier vittnar om att intresset för kvalitetsöl bara fortsätter att växa. När årets julöl åter rullar ut över barer och pubar på J-dagen samlas danskar i alla åldrar för att fira – och för många är det just då julen officiellt börjar.
Ett alternativ till J-dagen: ØJ-dagen lyfter fram hantverksöl och kvalitet
I det ölälskande Danmark har det vuxit fram ett alternativ till den välkända J-dagen – nämligen ØJ-dagen. Sedan 2003 har Ølentusiasternes J-dag, eller kort ØJ-dag, erbjudit en annan typ av julölsfirande. Initiativet lanserades av Ølbaren i Köpenhamn och äger rum den första torsdagen i november.
Under ØJ-dagen samlas barer och mikrobryggerier över hela landet för att uppmärksamma julölen på ett sätt som sätter kvalitet framför kvantitet. Syftet är att ge finsmakare och ölentusiaster ett alternativ till de stora kommersiella lanseringarna – och samtidigt hylla den danska hantverksölen.
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder




Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.
James Turrells monumentala Skyspace invigs på ARoS sommaren 2026 och sätter Aarhus på den internationella konstkartan23.10.2025 13:54:48 CEST | Pressmeddelande
James Turrells största Skyspace, "As Seen Below – The Dome," invigs på ARoS Aarhus Konstmuseum den 19 juni 2026. Detta monumentala ljuskonstverk markerar kulmen av museets utbyggnadsprojekt "The Next Level," och stärker Aarhus position som en kulturmetropol med internationella ambitioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum