Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Legaliseringen av cannabis i Tyskland kan få konsekvenser för svensk trafik. Statistik från Tysklands befolkningsrikaste delstat Nordrhein Westfalen visar att trafikolyckorna orsakade av drograttfylla ökat med över elva procent första året efter legaliseringen första april 2024.
– Tysklands legalisering av cannabis har skapat oro både i och utanför landet, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige. Det handlar förstås om sociala konsekvenser, men påverkan på trafiken är också en viktig fråga.
Från knutpunkterna Helsingborg, Malmö, Trelleborg och Ystad rör sig trafiken från Tyskland upp genom landet. Det är troligt att den ökning av drograttfylla som uppstått i Tyskland följer med ut på det svenska vägnätet. Den nya lagstiftningen i Tyskland ställer högre krav på regelbundna kontroller vid gränspassagerna i Sverige.
Med arton miljoner invånare är Nordrhein Westfalen Tysklands befolkningsrikaste delstat. Statistikunderlaget är större än Sveriges hela befolkning. Under 2023 inträffade 884 trafikolyckor där drograttfylla angavs som orsak, och under 2024 ökade siffran till 986 olyckor. Det är en ökning med 11,5 procent.
– Det är viktigt att vi följer den här statistiken oavsett hur man ser på drogernas rättsliga ställning, säger Jacob Sidenvall. Att legalisering verkar leda till mer drograttfylla är dock något som måste vägas in.
SVT:s programserie Så knarkar Sverige visar att droger blivit vanligare, men också att unga har en mer faktabaserad syn på cannabis. Samtidigt rapporterar Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning att ungas användning av droger minskar.
– Det är en positiv utveckling, säger Jacob Sidenvall. Att vara välinformerad är inte samma sak som att vara för en legalisering. När man ser att bilolyckorna ökar vid legalisering måste tillgängligheten till drogen begränsas.
Under våren väntas de första nationella studierna från Tyskland. Då kommer statistik från hela landet visa om trafiken blivit farligare av legaliseringen.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum