Skövde kommun

Sammanfattning av barn- och utbildningsnämndens sammanträde 10 november

Dela

Information om satsningen på framtidens lärmiljöer och den årliga redovisningen av sektor barn och utbildnings systematiska kvalitetsarbete.

Logotyp på platta
Logotyp på platta

Skövde kommun satsar på framtidens lärmiljöer – 52 miljoner till bättre skolresultat och hållbara skolmiljöer

Skövde kommun gör en stor satsning för att ge alla elever bättre möjligheter att lyckas i skolan. Kommunfullmäktige har tidigare beslutat om en satsning på totalt 52 miljoner kronor för att höja skolresultaten och skapa moderna, hållbara och inkluderande lärmiljöer i grundskolan.

– Varje elev har rätt att nå sin fulla potential. Vi vet att tidiga och träffsäkra insatser gör skillnad, säger Marianne Gustafson (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Av satsningen går 30 miljoner kronor till att stärka skolans verksamhet och höja resultaten, medan 22 miljoner kronor går till att förbättra de fysiska lärmiljöerna. Det handlar om upprustning av klassrum, möblering och andra faktorer som påverkar arbetsmiljön för både elever och personal.

Satsningen är en del av det strategiska utvecklingsarbete Lärmiljöresan, där skolorna arbetar systematiskt för att skapa trygga, flexibla och pedagogiskt starka lärmiljöer. Arbetet sker i nära samverkan med skolledning, personal, elever och forskare, och omfattar hela grundskolan år 2025 till 2027.

Som en del av satsningen etableras även ett Lärlabb – en inspirerande miljö där pedagoger tillsammans kan utforska och utveckla kreativa och inkluderande lärmiljöer. Här ges möjlighet att utmana invanda arbetssätt och utveckla nya, elevfokuserade lösningar som stärker undervisningen och elevernas lärande.

– Genom att investera i både människor och miljöer skapar vi bättre förutsättningar för kvalitet, inkludering och samarbete i skolans verksamhet, säger Marianne Gustafson.

Fokus på trygghet, kvalitet och likvärdighet i Skövdes skolor och förskolor

Barn- och utbildningsnämnden har tagit del av årets redovisning av det systematiska kvalitetsarbetet inom förskola, grundskola och gymnasium. Det systematiska kvalitetsarbetet pågår kontinuerligt inom alla skolformer. Varje år identifieras utvecklingsområden utifrån analyser av resultat, enkäter och verksamhetsbesök. Ett tydligt fokus ligger på likvärdighet och det kompensatoriska uppdraget, det vill säga att alla barn och elever, oavsett bakgrund eller individuella behov, ska få det stöd de behöver.

– Vi ser att våra verksamheter arbetar målmedvetet med både trygghet, undervisningskvalitet och tidiga insatser. Det ger resultat, säger Marianne Gustafson (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Förskolan: Trygghet, språk och tidiga insatser

I förskolan är trygghet och trivsel fortsatt högt prioriterat. Hela 95 procent av vårdnadshavarna upplever att deras barn känner sig trygga i förskolan. Språkutveckling är ett annat prioriterat område. 91 procent av vårdnadshavarna upplever att förskolan uppmuntrar barnens språkutveckling. Barnhälsoteam arbetar tvärprofessionellt för att tidigt identifiera och stötta barn i behov av särskilt stöd. Dessutom satsas det på kompetensutveckling och kollegialt lärande genom gemensamma planeringsdagar och nätverk för pedagoger och barnskötare.

Grundskolan: Kvalitet, elevhälsa och trygghet

Inom grundskolan ligger fokus på undervisningens kvalitet, till exempel utveckling av lärmiljöer, differentiering och stödinsatser för att möta alla elevers behov. Elevhälsan har integrerats tydligare i skolornas utvecklingsarbete, vilket ger bättre stöd till elever med behov. Andelen elever som är behöriga till yrkesprogram har ökat till 81,1 procent i årskurs 9. Trygghet och studiero är fortsatt prioriterade områden, och elevernas upplevelser visar på förbättringar.

Gymnasiet: Resultat, närvaro och trygghet

Gymnasieskolan visar starka resultat, särskilt på yrkesprogrammen där både examensgrad och betyg ligger över rikssnittet på flera program. Antalet studieavbrott har minskat från cirka 50 till 38 elever, bland annat med hjälp av ökat mentorskap och närvarofrämjande insatser. Enkäter visar också att trygghet och studiero har ökat, särskilt bland pojkar. Ett nära samarbete mellan undervisande lärare och elevhälsa samt ett tydligt mentorskap lyfts fram som viktiga framgångsfaktorer. Arbetet med implementering av de nya ämnesbetygen och nya ämnesplaner inom den nationella reformen för Gy25 pågår.  

– Det är glädjande att se att våra gemensamma satsningar ger resultat i alla skolformer. Det systematiska kvalitetsarbetet är en grund för att vi ska kunna fortsätta utvecklas och ge alla barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet, säger Marianne Gustafson (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

 

 

Kontakt:

Marianne Gustafson (KD), ordförande barn- och utbildningsnämnden, 0731-52 94 77

Kontakter

Välkommen till Skövde kommun!

Skövde är en stad med goda kommunikationer som ligger centralt mellan Sveriges största sjöar, Vänern och Vättern. Här vill fler alltid mer. Inte undra på att vi snart är 60 000 människor som bor, lever och växer tillsammans här.

Vi som arbetar inom Skövde kommun drivs av ständig utveckling, vi vill mer och framåt. Vårt uppdrag är att oförtröttligt se till att möjligheterna finns här, att idéer förverkligas och att människor växer. Det andra tycker är omöjligt, gör vi möjligt. Tillsammans lyckas vi!

Följ Skövde kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skövde kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye