Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk
Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.

Sverige har en levande baktradition där varje landskap har sina egna goda och stolta specialiteter. Med initiativet Hela Sveriges Bakverk vill Epoq tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lyfta dessa smaker och berättelser, och låta hela svenska folket rösta fram vilket bakverk som bäst representerar deras hembygd.
Tillsammans med Richard Tellström har två till tre bakverkskandidater för varje landskap valts ut; bakverk som berättar något om platsens kultur, historia och lokala råvaror. I urvalet ryms allt från klassiska småkakor och festtårtor till matbröd, bullar och ugnsbakad ostkaka.
– Våra svenska bakverk är mer än bara något gott till kaffet. De är berättelser om hembygder, människor och traditioner – om hur Sverige har smakat genom tiderna. Bakverken är ett fönster in i vår kultur. De säger något om vilka vi är, hur vi levt och vad vi firat, och de väcker stolthet, säger Richard Tellström, måltidshistoriker och docent i måltidskunskap.

Bakglädje börjar i köket
För Epoq handlar bakglädje inte bara om recept och ingredienser, utan lika mycket om miljön man bakar i. Ett genomtänkt kök kan inspirera till mer kreativitet, gemenskap och vardagsglädje.
– Svenskar älskar att baka, och köket är en naturlig samlingsplats för människor. Ett bra kök ska inte bara vara vackert, utan också funktionellt och anpassat till hur man faktiskt lever, lagar mat och bakar. Med Epoq vill vi skapa kök som tål vardagen, inbjuder till kreativitet och gör det roligt att testa nytt, oavsett om man bakar tunnbröd, tårta eller surdegsbröd, säger Mikaela Bäckius, Operating Marketing Manager på Elgiganten.

Om röstningen
Besök https://www.elgiganten.se/epoq/hela-sveriges-bakverk för att läsa mer om de utvalda bakverken, deras ursprung och rösta på din favorit. Röstningen pågår under veckorna 44–49, och varje landskaps vinnare utses genom flest antal röster. Det går också bra att skriva in och rösta på ett saknat bakverk som fritextsvar. Bland deltagarna lottas presentkort från Elgiganten ut.

Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Bilder



Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de största aktörerna inom svensk detaljhandel och har funnits i Sverige sedan 1994. I dag har Elgiganten cirka 3 700 anställda och 170 butiker och varuhus över hela landet.
Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen – Nordens största hemelektronikkedja med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys plc, en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Elgiganten öppnar nytt jättevaruhus i Göteborg den 14 november11.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den 14 november slår Elgiganten upp portarna till Göteborgsregionens mest moderna butik för hemelektronik, vitvaror och kök. På Backaplans nybyggda område Alpha är Elgiganten en av de första handlarna som får flytta in i lokalerna. Med sina 2 500 kvadratmeter blir varuhuset ett av Elgigantens största i Västsverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum