EU:s nya klimatmål kräver stora investeringar i transportsektorn
EU:s ministerråd och Europaparlamentets miljöutskott vill att EU ska minska växthusgasutsläppen med minst 85 procent till 2040, vilket är en milstolpe i unionens klimatpolitik. Transportföretagen välkomnar de långsiktiga spelreglerna men betonar att målet kräver omfattande investeringar, tydliga styrmedel och rättvisa villkor för företagen inom transportnäringen.

Både Ministerrådet och Europaparlamentets miljöutskott har nu slagit fast att man vill att växthusgasutsläppen i unionen ska minska med minst 85 procent till år 2040, jämfört med 1990. Dessutom ska ytterligare 5% minskas, antingen genom ”kompletterande” åtgärder i länder utanför EU men finansierat av EU-länderna – eller genom ytterligare minskningar inom EU. Detta som en del för att nå målet om klimatneutralitet 2050. De skärpta kraven på alla sektorer innebär att omställningen måste ske i snabbare takt, vilket kräver stora investeringar i ny teknik och infrastruktur.
Samtidigt innebär beslutet också att införandet av EU:s nya system för utsläppshandel för bland annat vägtrafik, byggnader och arbetsmaskiner (ETS2) skjuts upp med ett år, till 2028.
– Beslutet ger tydligare långsiktiga spelregler för klimatarbetet i allmänhet, men också stora utmaningar för transportsektorn. Det är svårt för företagen att planera långsiktigt när spelreglerna på klimatområdet ändras gång på gång. Beslutet att senarelägga ETS2 kan i sak vara rimligt, men det visar än en gång hur oförutsägbart styrmedelssystemet blivit. För transportsektorn, som redan gör stora investeringar i fossilfri teknik, blir den typen av omtag både kostsamma och svårhanterliga, säger Susanne Florentin, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Politiken måste främja omställningen
För transportsektorn innebär det att kraven på effektivare fordon, fossilfria drivmedel och klimatsmarta logistiklösningar successivt kommer att skärpas under perioden 2030–2040. Därmed kommer investeringsbehoven öka kraftigt, exempelvis genom satsningar på ladd- och tankinfrastruktur, elektrifiering, biobränslen och nya transportlösningar. De nya reglerna för redovisning av utsläppsreduktioner innebär dessutom att företag i högre grad måste minska sina faktiska utsläpp, snarare än att förlita sig på kompensation.
– Nu krävs att politiken gör stora ansträngningar för att skapa förtroende för att stödsystem och förenklingsarbete byggs upp med långsiktigt fokus mot 2040-målet. Klimatpremien behöver förlängas, elskatten på el för laddning av tunga fordon behöver sänkas rejält och offentlig upphandling måste utformas för att göra det attraktivare att köra eldrivna transporter, fortsätter Susanne Florentin.
Efter miljöutskottets beslut väntas hela Europaparlamentet anta sin position senare i november. Därefter inleds slutförhandlingarna med ministerrådet och kommissionen, och en slutlig överenskommelse om klimatmålet förväntas under första halvåret 2026.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum