Audi

"För Audi är inträdet i Formel 1 del av något större"

Dela

Audi har presenterat sin nya Formel 1-design. Varumärket kommer att träda in i den främsta klassen inom motorsport 2026. Ta del av de viktigaste beskeden från Audis VD Gernot Döllner, Mattia Binotto, chef för Audi F1-projektet, teamchef Jonathan Wheatley och Audis Chief Creative Officer Massimo Frascella. 

Audis historia i Formel 1 har bara börjat, men motorsport har alltid varit en del av vårt DNA
Audis historia i Formel 1 har bara börjat, men motorsport har alltid varit en del av vårt DNA

Gernot Döllner, CEO AUDI AG

  • "Vårt inträde i Formel 1 är en del av något större. Det är nästa steg i företagets förnyelse för att stärka vår position i den globala konkurrensen. I Formel 1 räknas varje sekund. Framgång kräver prestation, precision och lagarbete. Detta tankesätt kommer att vara drivkraften för en ny prestandaorientering i hela företaget och en katalysator för förändring mot ett snabbare, mer effektivt och innovativt Audi."

  • "Formel 1 är naturligtvis ren känsla. Men för Audi finns det en tydlig logik bakom inträdet. Kostnadstaket garanterar ekonomisk hållbarhet. Samtidigt ger Formel 1:s globala räckvidd vårt varumärke oöverträffad synlighet. Det gör det möjligt att adressera nya målgrupper, särskilt på våra nyckelmarknader USA, Europa och Kina."

  • ”Audis historia i Formel 1 har bara börjat, men motorsport har alltid varit en del av vårt DNA. Från Auto Unions Silverpilar på 1930-talet till dominans inom standardvagnsracing, rallyframgångar och hybridsegrar i Le Mans 24-timmars. Varje gång Audi har ställt upp i en racingserie har märket varit framgångsrikt. Audi var aldrig varit där bara för att tävla, utan med målet att leda, förnya och vinna. Det är precis vad vi vill göra även i Formel 1.

Mattia Binotto, Head of Audi F1 Project

  • ”Det här är det mest spännande projektet inom motorsporten, om inte inom alla sporter. Målet är tydligt: att slåss om titeln 2030. Den resan tar tid, rätt talanger och viljan att hela tiden bli bättre.

  • Vi har tydligt stakat ut vår väg till toppen och skapar nu förutsättningar för det. Formel 1 är en av de tuffaste konkurrensmiljöerna. För att bli en kandidat till mästerskapet behöver du tid. Vägen dit går genom ständig utveckling, inte perfektion. Misstag är oundvikliga, men att lära sig av dem är det som driver förändring."

  • "Det är ett lagarbete: ingenjörer, mekaniker, designers, partners - varje bidrag för oss framåt. Snart kommer den första starten att markera ytterligare en milstolpe. Då kommer inte bara tekniken till liv utan även passionen och ambitionen hos hundratals blir verklighet. I början av nästa år kommer Audis första Formel 1-bil ut på banan. Det ögonblicket kommer att vara början på något speciellt."

Jonathan Wheatley, Team Principal

  •  "Formel 1 handlar inte bara om teknik – det handlar om din inställning, ditt fokus, din uthållighet och självförtroende utan att du slår dig till ro. Vi kommer att möta motgångar, men var och en av dem kommer att vara en lärorik erfarenhet som gör oss starkare. Att lära sig av sina misstag i en trygg miljö är det som gör framsteg möjliga."

  • "Det skapar en kultur av tillit och motståndskraft - ett team som har befogenhet att tänja på gränserna, vara modiga, lära sig och förbättras varje dag. Vi kommer inte att slå de bästa genom att prestera mindre än vad de gör. Mästerskapsvinnande team skapas inte genom magi - utan av människor som tror på varandra och på den gemensamma vägen.

  • "Det är mer än att bara bygga ett team. Vi vill forma framtiden - med unga talanger, visionära partners och ett tankesätt som har modet att omdefiniera vad ett racingteam kan vara. När de fem startljusen släcks i Melbourne kommer Audi att tävla i Formel 1 för första gången. Då ser vi ett team som tror på varandra, på det gemensamma uppdraget och på vår obegränsade potential."

Massimo Frascella, Audi Chief Creative Officer

  • "Vi vill forma ett varumärke som kan bygga starka känslomässiga band, skapa nya partnerskap med likasinnade varumärken och inspirera en global gemenskap - inte bara Formel 1-fans, utan människor som värdesätter mod och sofistikering."

  • "Med vår debut i Formel 1 introducerar vi ett enhetligt designsystem som samlar alla aspekter av vår verksamhet. Kärnan är våra fyra ringar. De är grunden på vilken vårt varumärke byggs."

  • Audi R26 Concept är ett av de första uttrycken för det nya designsystemet. Vi vill ha den mest distinkta bilen på banan. Utanför tävlingsbanan vill vi vara det modigaste varumärket. Och vi vill skapa en kulturell påverkan som sträcker sig bortom tävlingsbanan."


Mer information om Audi R26 Concept och Audis inträde i Formel 1 finns i Audi MediaCenter.

­

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi R26 Concept
Audi R26 Concept
Ladda ned bild
Audi R26 Concept
Audi R26 Concept
Ladda ned bild
Audi R26 Concept
Audi R26 Concept
Ladda ned bild
Audi R26 Concept
Audi R26 Concept
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,7 miljoner nya bilar 2024. Audi-koncernen omsatte 64,5 miljarder euro 2024 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande

Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.

Auto Guangzhou 2025: Audi fortsätter sin största produktoffensiv i Kina21.11.2025 16:43:30 CET | Pressmeddelande

Audi fortsätter sin hittills största produktoffensiv i Kina som ett led i den framgångrika strategin med två varumärken och två partners i Kina. Företaget understryker därmed sitt långsiktiga engagemang för sin globalt viktigaste marknad. Fem nya marknadsspecifika lokaltillverkade modeller har lanserats enbart under andra halvåret 2025. Audi satsar på en differentierad produktportfölj med attraktiva elbilar och modeller med högeffektiva förbränningsmotorer. På bilmässan i Guangzhou i södra Kina presenterar Audi med sina två partners FAW och SAIC flera modeller som är utformade för de kinesiska kundernas behov. Konceptbilen AUDI E SUV är en stor SUV, där det Kina-exklusiva systermärket AUDI ger en förhandsvising av sin andra serietillverkade modell strax efter den framgångsrika premiären.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye