Gemensamma riktlinjer för digitala lås skapar trygghet och värde
Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tar nu fram gemensamma riktlinjer för digitala lås. Tanken är enkel: när tekniken flyttar in i hemmen ska det vara tydligt, tryggt och lätt att förstå – och ge något som faktiskt gör vardagen enklare för både hyresgäster och fastighetsägare.

– Digitala lås kan göra vardagen smidigare, men när tekniken kliver över tröskeln till människors hem måste den kännas trygg. Därför har det varit viktigt att det finns en enighet kring hur vi parter ser på frågan, så att digitala lås faktiskt fungerar i vardagen för alla inblandade, Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
För hyresgäster kan tekniken med digitala lås innebära att det blir enklare att hålla koll på sina nycklar, dela tillfälliga koder eller släppa in någon när man själv inte är hemma. För fastighetsägare kan digitala lås göra förvaltningen smidigare och minska krånglet med borttappade nycklar.
– Samsyn om hur digitala låslösningar kan utveckla och förbättra hyresrätten är oerhört positivt. När lägenhetslås blir digitala kan det öppna upp för smarta lösningar och det underlättar i vardagen för hyresgästerna. Och vår rapport pekar på ytterligare mervärden som gör att bostäderna blir mer moderna och attraktiva säger Carl Ståhle, digitaliseringsexpert på Sveriges Allmännytta.
Parterna är överens om ett antal grundkrav: låset måste gå att använda även om strömmen eller internet försvinner. Personuppgifter ska hanteras varsamt och hyresgästen ska alltid ha kontroll över vem som kan komma in i lägenhetenb. Om hyran ska förändras måste det handla på tydliga förbättringar - inte bara på att låset är nytt eller digitalt.
De gemensamma rekommendationerna i korthet:
- Digitala låssystem ska vara enhetliga och hålla en rimlig säkerhetsnivå
- Dörrar ska gå att öppna även utan ström och internet
- Digitala nycklar ska hanteras genom tydliga och dokumenterade rutiner
- Dataskydd och integritet ska vara fullt ut säkerställda
- Nya funktioner – inte enbart nytt lås – avgör om bruksvärdet påverkas
- Införandet ska ske i dialog och med fokus på värdet för både hyresgäster och fastighetsägare
Nyckelord
Kontakter
Gilda RomeroPressekreterareHyresgästföreningen
Tel:072-549 11 55gilda.romero@hyresgastforeningen.seNationell pressjourHyresgästföreningen
Tel:010-459 10 70press@hyresgastforeningen.seDokument
Om oss
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.
Följ Hyresgästföreningen Riksförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Riksförbundet
Ny rapport: Tyskland överger marknadshyrorna efter år av kraftigt höjda hyror10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar vad som händer när hyrorna släpps fria: i Tyskland sköt hyrorna i nya hyreskontrakt i höjden när bostadsbristen tilltog, samtidigt som skillnaderna i hyror mellan nya och gamla kontrakt växte. Resultatet: ett så stort missnöje att landet allt mer övergett marknadsmodellen och återinfört flera lager av regleringar.
Ny rapport: Inkomstkraven sjunker – men alldeles för långsamt27.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar att allt fler bostadsbolag i Sverige sänker eller slopar sina inkomstkrav. Men utvecklingen går långsamt och ojämnt, och många bostadsbolag – både allmännyttiga och privata – håller fast vid regler som stänger ute hushåll som faktiskt klarar hyran. Resultatet är att människor stängs ute från trygga förstahandskontrakt helt i onödan.
Kallt i lägenheten? Det här har du rätt till och det här kan du göra21.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Vintern är här och för många hyresgäster blir det också blir kallt även inomhus - särskilt vid årstidsväxlingarna när temperaturen faller snabbt och värmesystemen inte hinner reagera. Då kan det kännas betydligt kallare än vad som är rimligt. Som hyresgäst har du rätt till en bostad som fungerar men vad är egentligen en rimlig inomhustemperatur? Och vad kan du göra om värmen inte följer med i temperatursvängningarna?
Hyresgästföreningen kommenterar SCB:s nya siffror: Hyresgäster fortsatt hårdast pressade av boendekostnaderna19.11.2025 08:38:07 CET | Pressmeddelande
När SCB i dag presenterar hushållens boendeutgifter står en sak klar: hyresgäster lägger fortsatt störst andel av sin inkomst på boendet. Trots att kostnaderna ökar för alla är det hyresgästerna som har minst marginaler.
Sex av tio oroade för extremväder – Sverige anses dåligt förberett19.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sex av tio svenskar oroar sig för skogsbränder, översvämningar och torka. Det visar en ny undersökning från Hyresgästföreningen och Röda Korset, gjord av Indikator Opinion. Trots det tycker många att Sverige gör för lite för att förebygga klimatkrisens konsekvenser. Åtta av tio vill att staten investerar mer i förebyggande åtgärder mot klimatrelaterade kriser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum