Högskolan i Gävle

Nytt projekt: Bilar blir batteribank åt elnätet

Dela

Kan parkerade elbilar vara reserv när elnätet är hårt belastat? Med 6,2 miljoner i projektmedel från Energimyndigheten ska Högskolan i Gävle nu leda en storskalig studie där lokala elbolag testar ny teknik där elbilars batterier används som stöd till det lokala elnätet.

Illustration av ett hus med solpaneler, där en bil laddar från husets elnät.
Bilens batteri kan bli en energibank som stöttar det lokala elnätet. TT Bild TT

Tekniken kallas Vehicle to Grid (V2G) eller dubbelriktadladdning och gör det möjligt för elbilar att fungera som en batteribank. Med hjälp av den nya tekniken kan bilarna skicka el vidare till det lokala elnätet under någon timme och utan att påverka bilens användning i vardagen.

– Vi vill demonstrera för nätbolagen hur det faktiskt fungerar när en bilägare lånar ut el från sin bil. Genom projektet hoppas vi få upp den gemensamma kunskapen kring tekniken och diskutera hur affärsmodellen ska se mot slutanvändarna. Nätbolagen behöver helt enkelt prova på för att kunna se hur det fungerar i praktiken, säger Etherden, forskare vid Högskolan i Gävle och projektledare.

Vad händer om elnätsägare får låna el

Det nya projektet fokuserar på nätbolagens roll och vill undersöka hur elfordonen kan förvandlas från en belastning för elnätet till en tillgång för elnätsbolagen.

Idag kopplar elbilsägare ofta bara in elsladden någon gång i veckan när de behöver ladda. Laddningen aktiveras då direkt, efter ett fast tidschema eller efter en nationell prissignal. Inga av dessa fall har direkt koppling till den lokala nätsituationen. I framtiden ser vi att bilägarna kommer ha incitament för att oftare hålla bilen inkopplad när den är parkerad.

– För elnätsägare kan det vara värdefullt att ha avtal med fordonsägare och de som styr laddningen, så att laddning tillfälligt kan flyttas vid risk för lokal överbelastning. Elbilar som står inkopplade kan också stötta nätet under de få timmar per år då belastningen är som högst. Det kräver dock avvägningar mellan olika aktörer och tydliga garantier för bilägaren – både vad gäller tillgänglig laddnivå och att batteriets livslängd upprätthålls, säger Nicholas Etherden.

– Genom att nätbolagen använder sina egna fordon kan både bygga reservkapacitet och samtidigt få praktisk kunskap för att utveckla avtal för sina nätkunder som gynnar både nätbolaget, elhandeln och fordonsägare, tillägger han.

Totalt ska 10-12 elnätsbolag från elprisområde 3 delta, däribland Gävle Energi, som kommer att testa tekniken i egna fordonsflottor.

Testbädd i Hudiksvall – laddare, avtal och verkliga användare

I Hudiksvall pågår ett pilotprojekt där 250 hushåll får likströmsladdare för att testar tekniken under ledning av företaget Energy Bank. Inom ramen för den nya satsningen installeras ytterligare 50 laddare, som finansieras med projektmedlen, och där nätbolagen kommer att kunna ansluta sina fordon till ett styrsystem för att hjälpa elnätet vid behov.

Projektet är en del av forskningsmiljön Energi på hjul vid Högskolan i Gävle, och bygger vidare på pågående forskning om V2G, flexibilitet och elbilars roll i framtidens energisystem. Två doktorander är redan knutna till forskningsmiljön som tidigare erhållit finansiering från EU via Tillväxtverket och Region Gävleborg.

Fakta: Projektet i korthet

  • Namn: Storskalig demonstration av V2G hos nätbolag i prisområde SE3
  • Projektledare: Högskolan i Gävle
  • Finansiering: 6,2 miljoner kronor från Energimyndigheten
  • Genomförs i samarbete med: Energy Bank (Hudiksvall), Gävle Energi och 10–12 lokala elnätsbolag
  • Omfattning: Minst 50 fordon, 50 nya laddare, praktisk teknikdemonstration med elnätsbolagens elbilar
  • Teknik: Vehicle to Grid – dubbelriktad laddning
  • Mål: Utveckla fungerande affärsmodeller, samla lärdomar och testa möjliga avtalsformer för slutkunder i praktiken för nationell spridning

Nyckelord

Kontakter

Utbildning och forskning i naturskönt campus

Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och natur­vetenskap samt teknik.

Följ Högskolan i Gävle

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye