Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.

Genom samarbeten med matkreatörer tar Krušo Combo form på olika sätt. Konceptet bygger på smakrika barsnacks som lyfter fram tjeckiskt bryggarhantverk, där kvalitet och god smak alltid går hand i hand. Först ut är Carl Dreyer och Jennifer Jansson (Gottigheter), som tillsammans med utvalda restauranger sätter sin egen prägel på konceptet.
— Krušo Combo handlar om att lyfta fram kärnan i Krušovice – ett tjeckiskt bryggarhantverk som förfinats i över 400 år, med samma höga kvalitet på råvarorna och den tidlösa smak som kännetecknar varumärket. Genom samarbetet med Jennifer och Carl vill vi visa hur det klassiska möter det nya, när Krušovice och mat förenas i inspirerade smakkombinationer, säger Johanna Pihl, Brand Manager för Krušovice Sverige.
Krušo Combo x Carl Dreyer på Hillenberg, Stockholm
Den 20 november gästspelar Carl på Hillenberg i Stockholm för en exklusiv kväll där gästerna får uppleva hur Krušovices rika smakprofil möter Carls kulinariska hantverk och personliga tolkning av Krušo Combo.
—Jag har tagit fram två Krušo Combos som speglar min stil och hur jag gillar att jobba med smak - rustikt men med en twist. Den första är en slider med älg, tryffel och Krušovice-karamelliserad lök. Den andra är en Napoleon Kebab Yakitori på hjort, mutton, yamay-majo, friterad panko och humle. En lite mer lekfull smak. För mig handlar det om att lyfta fram hur Krušovice kan förhöja maten, inte bara komplettera den, säger Carl Dreyer.
Carls Krušo Combos serveras på Hillenberg från 18.00 den 20 november, och kostar 200 SEK.
Krušo Combo x Jennifer Jansson på Lavette, Göteborg
Från 26 november till 18 december tar Jennifer (Gottigheter) med sig Krušo Combo till Lavette i Göteborg. Hennes smakfulla tolkningar kommer att finnas på menyn onsdagar och torsdagar, där ölet får spela huvudrollen tillsammans med hennes tillhörande kombo-rätter.
— Det känns jättekul att få vara med och skapa det som, enligt mig, är den perfekta Krušo Combon. Jag har fokuserat mycket på råvaran, saaz-humlen, och tagit fram två kombos som verkligen harmoniserar med Krušovice. Den ena är blommig, mild och lätt kryddig, medan den andra har en mer gräsig, örtig och aromatisk karaktär. Det ska bli spännande att se hur de tas emot på Lavette och jag hoppas att de som smakar blir inspirerade att testa något liknande även hemma, säger Jennifer Jansson.
För mer information:
Johanna Pihl, Brand Manager Krušovice
johanna.pihl@spendrups.se
0733-608167
Om Krušovice
Krušovice är ett av de äldsta tjeckiska ölmärkena, med bryggartraditioner som sträcker sig tillbaka till 1581. Med rötter i kunglig historia och tjeckiskt hantverk bryggs Krušovice med kvalitativa humlesorter från Žatec-regionen, rent vatten från Křivoklát-skogarna och noggrant utvald tjeckisk och mährisk kornmalt – vilket ger en perfekt balanserad smak med mild beska och en karakteristisk humlearom.
Bilder
Dokument
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
Spendrups och Lantmännen skalar upp hållbar odling27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups och Lantmännen avtalar om att utöka omfattningen av odlingsprogrammet Klimat och Natur till 25 000 ton maltkorn. Det motsvarar drygt 70 procent av Spendrups totala behov av konventionellt odlat maltkorn* och innebär en årlig klimatbesparing motsvarande nästan 4 000 ton koldioxidekvivalenter. Ambitionen är att programmet ska täcka hela Spendrups behov av maltkorn inom några år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum