Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.

Julmusten har äntligen fått en alldeles egen dag. Den 24 november markerar nu starten på julmustsäsongen och hyllar en av Sveriges mest älskade drycker. Med över 100 år på nacken och en unik position på julbordet visar en ny undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av Sveriges Bryggerier, att julmusten står i en klass för sig.
Det är en dryck som i princip bara finns i Sverige och som återkommer varje år med smak av nostalgi, tradition och glädje. Totalt säljs omkring upp mot 50 miljoner liter julmust om året, och på bryggeriet i Grängesberg tillverkas varje år omkring 6 miljoner liter julmust - varav cirka 2 miljoner liter är sockerfri must.
— Vi på Spendrups älskar högtider och särskilt julen med alla dess traditioner och smaker. Julmustens dag är ett väldigt roligt initiativ och vi tycker såklart att Nygårda Julmust som bryggs i Grängesberg, Dalarna, är det självklara alternativet. Det uppmärksammar vi genom att starta julmustsäsongen med en julig pop-up vid vid Engelbrekt Galleria på gågatan i Ludvika Centrum 24 november där vi kommer dela ut julmust till alla förbipasserande, säger Caroline Ullman, brand manager på Spendrups som ansvarar för Nygårda.
Nygårda Julmust finns, förutom som traditionell julmust, även i en sockerfri variant och ett par lagrade varianter med en lite vuxnare smak.
— Det är en rolig utveckling att fler är nyfikna på lagrade varianter, till exempel julmust som lagrats på ekfat, romfat eller bourbonfat. I undersökningen uppger hela 25 procent att de uppskattar smaksatt must, och i år gör den uppskattade Nygårda Julmust Romfat en efterlängtad comeback, säger Caroline Ullman.
Se längst ned för klipp från produktionen av Nygårda Julmust.
Om Julmustens dag:
Julmustens dag är ett initiativ från Sveriges Bryggerier och infaller varje år den 24 november - exakt en månad före julafton. Dagen markerar starten på julmustsäsongen och kan firas med allt från provsmakningar och lokala event till ett enkelt glas must hemma i vintermörkret.
Läs mer på: www.julmustensdag.se
Om julmust:
Julmustens historia går tillbaka till början av 1900-talet, då den lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl av bröderna Roberts i Örebro. Grundreceptet är än i dag en väl bevarad familjehemlighet. I Sverige säljs varje år cirka 50 miljoner liter julmust.
Fakta från Novusundersökningen utförd på uppdrag av Sveriges Bryggerier:
89 % av svenskarna förknippar julen med julmust
98 % av de som dricker julmust tycker att den hör julen till
95 % tycker traditionell julmust är god medan 25 % uppskattar smaksatt must
91 % tycker att den passar hela familjen
83 % menar att den hör barndomen till
Nyckelord
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/Chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder




Länkar
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik, Hellefors Bryggeri och SWAGG. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
Spendrups och Lantmännen skalar upp hållbar odling27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups och Lantmännen avtalar om att utöka omfattningen av odlingsprogrammet Klimat och Natur till 25 000 ton maltkorn. Det motsvarar drygt 70 procent av Spendrups totala behov av konventionellt odlat maltkorn* och innebär en årlig klimatbesparing motsvarande nästan 4 000 ton koldioxidekvivalenter. Ambitionen är att programmet ska täcka hela Spendrups behov av maltkorn inom några år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum