Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

Lidl Sverige har sedan 2019 samarbetat med Sveriges Stadsmissioner, vars breda arbete syftar till att minska matfattigdomen i Sverige. I år väljer Lidl Sverige att lyfta fram en av kökets verkliga stjärnor och vardagshjältar: potatisen. För varje såld förpackning doneras 10 kronor oavkortat till Sveriges Stadsmissioners arbete med att stötta utsatta familjer.
-Potatisen är en genuin vardagshjälte: näringsrik, mättande och en central del av de flesta hushåll, oavsett ekonomisk situation. Genom att koppla vår donation till just denna basvara hoppas vi att så många kunder som möjligt känner att de, genom ett enkelt vardagsköp, är med och bidrar till ett viktigt arbete som skapar trygghet och julglädje för utsatta familjer, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Utöver det ekonomiska bidraget via potatisen kommer Lidl Sverige, genom sitt huvudpartnerskap med Melodifestivalturnén, även att skänka biljetter till evenemanget i samtliga sex värdstäder. Detta för att ge fler familjer en möjlighet till en härlig upplevelse, gemenskap och en välförtjänt paus från vardagens bekymmer. Biljetterna kommer att distribueras av Sveriges Stadsmissioner lokalt.
-Lidl Sveriges bidrag sträcker sig bortom det ekonomiska, vilket direkt hjälper till att adressera matfattigdomen, och ger också möjligheter till ljusa, minnesvärda stunder genom biljetterna till Melodifestivalturnén, vilket är ovärderligt för de familjer vi möter, säger Jonas Rydberg, generalsekreterare på Sveriges Stadsmissioner.
Försäljningen av potatis till förmån för Sveriges Stadsmissioner pågår i alla Lidl Sveriges butiker under december 2025. De potatissorter som omfattas är: Matriket delikatesspotatis 1 kg och Matriket potatis 3 kg (mjölig).
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 209 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
Lidl förlänger sitt engagemang för damfotboll med UEFA-partnerskap till 203024.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl förlänger sitt UEFA-partnerskap och fortsätter sin pågående resa med UEFA:s damlandslag fram till 2030. Det utökade partnerskapet omfattar UEFA Women's EURO 2029, Women's European Qualifiers 2028/29 och UEFA Women's Nations League 2025, 2027 och 2029.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum