Deadline för vinterdäck 1 december – vad gäller om man fortsätter med sommardäck?

Dela

Från 1 december kräver lagen vinterdäck på svenska vägar. Förare som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar nu 2 000 kronor i böter, en höjning med 67 procent jämfört med tidigare. Tomas Jansson, produktchef på Vianor, Nordens största däck- och bilverkstadskedja, svarar på två av säsongens vanligaste frågor om säkra vinterdäck.

Lagkrav på vinterdäck gäller 1 december-31 mars vid vinterväglag. ”Dubbdäck rekommenderas för förare som vill ha maximalt grepp på is och halt väglag, särskilt vid körning på vägar som inte alltid plogas eller sandas”, säger Tomas Jansson, Vianors produktchef.
Lagkrav på vinterdäck gäller 1 december-31 mars vid vinterväglag. ”Dubbdäck rekommenderas för förare som vill ha maximalt grepp på is och halt väglag, särskilt vid körning på vägar som inte alltid plogas eller sandas”, säger Tomas Jansson, Vianors produktchef.

De senaste veckornas vinterväder har påmint många bilister om att byta till vinterdäck, och däckverkstäderna har fullt upp.

Att vänta med däckskiftet innebär en säkerhetsrisk. Därtill riskerar förare böter. Boten för den som kör med sommardäck vid vinterväglag har under 2025 höjts från 1200 till 2000 kronor, enligt Riksåklagaren.

Två säkerhetsfrågor som dominerat säsongen

Tomas Jansson, Vianors produktchef, svarar på två frågor som återkommit, både i medier och ute på däckverkstäderna.

Fråga 1: Är året runt-däck tillräckligt säkra i Sverige?

”Året runt-däck” blev tillåtna i Sverige 2019 för att harmonisera med EU:s regelverk, förutsatt att de är märkta med 3PMSF-symbolen (Three Peak Mountain Snowflake).

Bekvämt, javisst. Men är de tillräckligt säkra?

Tomas Jansson är tydlig, han rekommenderar vinterdäck:

– Helårsdäck är utformade för mildare klimat och är inte avsedda för nordiska vinterförhållanden, även om de är godkända och är märkta snöflingesymbolen. I stället har däck som är anpassade för nordiska vintrar isgreppsymbolen – leta efter symbolen med tre iskristaller. Den markerar däck med överlägsen prestanda, testad säkerhet på is och trygg körning i svensk vinter.

Enligt en forskningsrapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) innebär helårsdäck en ökad säkerhetsrisk på nordiska vintervägar, vilket överensstämmer med Vianors rekommendationer.

Fråga 2: Dubbdäck eller friktionsdäck?

En annan vanlig fråga är vad som är säkrast – dubbdäck eller friktionsdäck. Enligt ett inslag i TV4 väljer allt fler odubbade friktionsdäck jämfört med tidigare.

– Fundera på vilka vägar du faktiskt kör på och vilken körstil du har. Dubbdäck rekommenderas för förare som vill ha maximalt grepp på is och halt väglag, särskilt vid körning på mindre vägar som inte alltid plogas eller sandas.

– Friktionsdäck passar bäst för den som mest kör på större vägar och värdesätter låg ljudnivå, komfort och en mer flexibel tidpunkt för däckbyte.

Skillnaden i prestanda mellan dubbade och odubbade däck har minskat de senaste åren, enligt Tomas Jansson:

– Premiumfriktionsdäck har fått betydligt bättre isgrepp och närmar sig dubbdäck i prestanda. Samtidigt har dagens dubbdäck blivit tystare och mer bekväma att köra med.

Fakta: Lagar och regler om vinterdäck

– Viktiga datum: Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober-15 april, eller om det är eller förväntas bli vinterväglag.
– Vinterväglag: Innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll, avgör polisen om det är vinterväglag eller inte.
– Godkända vinterdäck:
• Dubbdäck
• Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med snögreppsmärkningen = symbolen med tre alptoppar och en snöflinga (M+S, Mud and Snow-märkningen, är inte längre tillräcklig)
– Boten man riskerar om man kör med sommardäck vid vinterväglag har höjts från 1200 till 2000 kronor, källa Riksåklagarens nya föreskrift. Denna regel trädde i kraft 21 februari 2025.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Tomas Jansson, produktchef på Vianor, Nordens största däck- och bilverkstadskedja.
Tomas Jansson, produktchef på Vianor, Nordens största däck- och bilverkstadskedja.
Ladda ned bild

Följ Vianor

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vianor

Fel på strålkastarna vanligaste problemet: Så säkerställer du bra sikt i vintermörkret11.11.2025 07:55:29 CET | Pressmeddelande

Nästan 300 000 svenska personbilar fick anmärkning på halvljuset vid senaste besiktningen – det vanligaste felet. Enligt Magnus Fritz, bilservicechef på däck- och bilverkstadskedjan Vianor, litar många förare för mycket på automatiken – och riskerar sämre sikt i mörker. – Automatiken är till stor hjälp, men kan göra oss bekväma. När bilen själv växlar mellan ljuslägen glömmer många att kontrollera att lamporna verkligen fungerar och är rätt inställda.

Viltolyckorna peakar: Därför ska du kolla mönsterdjupet nu14.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hösten är högsäsong för viltolyckor, och förra året nåddes rekordnivåer med i snitt 300 kollisioner per dygn. Organisationen M Sverige uppmanar trafikanter att anpassa farten och se över bilens utrustning. Slitna däck försämrar bilens väggrepp och förlänger bromssträckan – särskilt nu när regn, kyla och snabba temperaturväxlingar gör vägarna hala. Vianors expert förklarar varför du bör ha koll på däckens mönsterdjup.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye