M Sverige hade rätt om cannabislanseringen
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Sveriges Television bekräftar nu de slutsatser som M Sverige dragit av regional statistik från Tyskland. Legaliseringen av cannabis i Tyskland påverkar trafiksäkerheten i Sverige negativt.
– Det är tråkigt men inte oväntat, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige. Sverige har ett mycket stort utbyte med Tyskland, både i form av handel och resenärer. Det är självklart så att landets nya regler påverkar oss.
Konkret handlar det om att SVT fått uppgifter från Tullverket om ökad införsel men också drograttfulla vid svenska gränsövergångar sedan den tyska legaliseringen.
– Det handlar om en ökning på mer än femtio procent på ett år, säger Jacob Sidenvall om Tullverkets ärenden där tyskar antingen varit påverkade av eller fört in cannabis i Sverige. Det vittnar om att problemen kommer att öka.
I M Sveriges undersökning av den tidiga regionala statistik som kommit från Tyskland framkommer att de drogrelaterade trafikolyckorna i Nordrhein-Westfalen ökat med 11,5 procent på ett år. Det är en förbundsdelstat med arton miljoner invånare vilket gör siffrorna tillförlitliga.
– Ökad tillgång till narkotika ger försämrad trafiksäkerhet, säger Jacob Sidenvall. Det är tydligt att legaliseringen också inneburit ökade lagöverträdelser i Tyskland och de svenska siffrorna visar nu att den brottsligheten och trafikfaran sprids till Sverige.
Narkotika, alkohol och vissa receptbelagda läkemedel påverkar uppfattningsförmågan negativt. Även små doser kan få allvarliga konsekvenser i trafiken. Det är ungefär en förare av femhundra som väljer att köra påverkad men i nästan var fjärde dödsolycka finns alkohol eller droger med i bilden.
– Det är avgörande att svenska myndigheter nu rustar sig för ett nytt normalläge med ett stort grannland som öppnar för en påverkande substans spridning i samhället, säger Jacob Sidenvall. Det är också hög tid att våra länders folkvalda ser till att koordinera åtgärderna för att upprätthålla trafiksäkerheten i våra respektive länder. För Tyskland handlar detta också om att upprätthålla den fria rörligheten.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum