Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.

Talis förskolan är en internationell enkätstudie om förskolepersonals och rektorers yrkesvardag som organiseras på internationell nivå av OECD. Likt resultatet i Talis 2024 högstadiet visar resultatet i förskolan att trots att förskolepersonalen i Sverige trivs med sitt yrke så upplever den hög stress i sitt arbete.
– I förskolan läggs grunden för barns fortsatta lärande i skolan och resten av livet. Det är därför väldigt glädjande att Talis förskolan 2024 visar att de som arbetar i förskolan i Sverige trivs med sitt yrke. Men samtidigt visar studien att det finns hög stress bland många i förskolepersonalen och att det krävs insatser för att förbättra arbetsmiljön i förskolan, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.
Förskolepersonalen i Sverige är nöjd med sitt arbete och känner stöd från sin rektor
Nio av tio som arbetar inom förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete, och många skulle göra samma yrkesval igen. De flesta som arbetar i barngrupper känner sig uppskattade av både barn och vårdnadshavare. De känner även stöd från sin rektor på förskolan och samarbetar i hög grad med sina kollegor. I dessa frågor ligger Sverige på liknande nivåer som Danmark och Finland. Däremot instämmer endast var fjärde förskolepersonal i Sverige att yrket har en hög status i samhället, jämfört med hälften i Danmark och drygt var tredje i Finland.
Många tror att de lämnar yrket inom fem år
Även om de flesta som arbetar i förskolan är nöjda med sitt arbete svarar fyra av tio att det är troligt eller mycket troligt att de inom fem år har lämnat sitt yrke för att arbeta med någonting annat utanför förskolesektorn.
Skolverkets lärarprognos som publicerades i år pekar, trots minskade barnkullar framöver, på en fortsatt brist på förskollärare. En bidragande faktor är att andelen förskollärare som lämnar yrket har ökat jämfört med förra prognosen.
– De som arbetar i våra förskolor arbetar hårt för att ge våra barn möjlighet att utvecklas och lära i en trygg miljö. Det är viktigt att vi har en arbetsmiljö på våra förskolor som får personalen att både utvecklas och vilja stanna kvar i yrket, säger Anna Castberg.
Hög stress bland många i förskolepersonalen
Trots att många som arbetar i förskolan i Sverige uppger att de trivs med sitt yrke visar Talis att stress är en utmaning. Nära hälften av förskolepersonalen uppger att de är ganska mycket eller mycket stressade i sitt arbete. Förskollärare upplever i högre grad än annan personal inom förskolan att de är stressade i sitt arbete.
Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen. Barngruppen i Sverige består i genomsnitt av 15 barn, vilket är färre barn jämfört med övriga länder. Men även om barngrupperna är mindre så ansvarar den svenska personalen för fler barn per personal jämfört med i Danmark och Finland.
I Sverige ansvarar i genomsnitt varje personal för fem barn. I Danmark och Finland är det i genomsnitt fyra barn. Förskolepersonalen i Sverige arbetar också fler timmar per vecka, och något färre timmar utanför barngrupp, än sina kollegor i Danmark och Finland.
Barn med olika bakgrund och olika undervisningsstrategier mer vanligt i svensk förskola
Talis förskolan 2024 visar att svensk förskolepersonal möter fler barn med olika bakgrund än de danska och finska kollegorna. Svensk förskolepersonal upplever att den i högre grad möter barn med annat modersmål än svenska, barn som har utländsk bakgrund eller barn som kommer från socioekonomiskt missgynnade hem. Tidigare studier har visat att när barn med olika bakgrund blandas i förskolan så är det positivt för senare skolresultat, särskilt för barn med mindre gynnsam bakgrund, samtidigt som de inte missgynnar andra barn. Men heterogena grupper kan vara utmanande för personalen.
Förskolepersonal i Sverige använder sig också i högre grad av olika undervisningsstrategier, såsom att utgå från barnens intressen och anpassa aktiviteter utifrån barnens behov, i den utvalda barngruppen än personalen i Danmark och Finland. Den uppger också i större utsträckning att den arbetar med språk- och matematikstimulerande aktiviteter.
Ta del av rapporten Talis förskolan 2024
Bakgrund om Talis förskolan
Talis (the Teaching and Learning International Survey) förskolan 2024 är en internationell studie som undersöker personals och rektorers yrkesvardag inom förskolan. Syftet är att samla in uppgifter om de arbetsvillkor och förutsättningar som påverkar undervisningen och barnens omsorg.
Talis förskolan genomfördes första gången 2018, och Sverige deltog för första gången i genomförandet 2024. Talis organiseras på internationell nivå av OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development). Skolverket ansvarar för genomförandet i Sverige utifrån de riktlinjer som OECD har tagit fram för alla deltagande länder.
Fakta om Talis förskolan 2024
- År 2024 deltog 17 länder, däribland våra nordiska grannar Danmark, Finland och Norge.
- I Sverige deltog 1 082 förskolepersonal och rektorer från 169 förskolor.
- Enkäterna tog mellan 30 och 60 minuter att besvara.
- Enkätsvaren samlades in digitalt i Sverige under våren 2024.
- Talis ger information om förskolepersonal och rektorer på en nationell nivå.
För mer information om Talis
Talis: lärare och rektorers yrkesvardag - Skolverket
Kontaktuppgifter
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se.
Nyckelord
Bilder


Länkar
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
Pressinbjudan: resultaten av Talis förskola 202424.11.2025 16:00:25 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Självförtroende och motivation påverkar elevers resultat i matematik9.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Socioekonomiska faktorer har stor betydelse för hur bra det går för elever i matematik. Men, elevers självförtroende och motivation till ämnet spelar också stor roll. Matematiklärare ser arbetet med att öka elevers intresse som en stor utmaning i sin undervisning. Det visar Skolverkets nya rapport som fördjupar sig i matematikundervisningen i grundskolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum