Blekinge Tekniska Högskola

Så kan kroppen styra framtidens digitala upplevelser

Dela

Framtidens teknik kan bli mer lyhörd för människors känslor och upplevelser genom att kombinera fysiologiska signaler med digital interaktion. Det är resultaten i en ny avhandling vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH). Detta öppnar upp för helt nya sätt att skapa engagerande och anpassningsbara system. 

Diego Navarro vid Blekinge Tekniska Högskola har undersökt ett nytt sätt att interagera med teknik där psykologi och kroppsliga signaler kombineras för att skapa mer intuitiva gränssnitt mellan människa och dator.
Diego Navarro vid Blekinge Tekniska Högskola har undersökt ett nytt sätt att interagera med teknik där psykologi och kroppsliga signaler kombineras för att skapa mer intuitiva gränssnitt mellan människa och dator.

Föreställ dig en dator som inte bara lyder dina kommandon, utan också känner av hur du mår och anpassar sig efter dina känslor. Diego Navarro har, i sin doktorsavhandling i ämnet datavetenskap, undersökt ett nytt sätt att interagera med teknik, kallat psykofysiologisk interaktion där psykologi och kroppsliga signaler kombineras för att skapa mer intuitiva gränssnitt mellan människa och dator.

Med hjälp av sensorer som mäter exempelvis ögonrörelser, puls och hudens elektriska aktivitet kan datorer upptäcka förändringar i användarens känslomässiga tillstånd. För att testa detta utvecklade Diego Navarro två spel – ett för dator och ett i virtuell verklighet – där kroppens reaktioner påverkade spelets beteende i realtid.

Genom att analysera hudens elektriska aktivitet kunde Diego Navarro identifiera så kallade ”gradvisa förändringar”, vilket visade sig kunna avslöja när en spelares upplevelse skiftade, till exempel mot frustration eller uttråkning.

Resultaten är lovande och har potential långt utanför spelvärlden. Tekniken kan exempelvis användas inom vård och utbildning, där system kan anpassa sig efter människors känslotillstånd. Sammantaget pekar avhandlingen mot en framtid där teknik inte bara reagerar på våra handlingar – utan också förstår våra upplevelser.

Disputationen är öppen för allmänheten.

Dag: Onsdagen den 10 december 2025
Tid:
Klockan 09:00
Plats: 
Sal J1630, Campus Karlskrona eller via Zoom.
Läs avhandlingen: Psychophysiological Interaction: Symbiosis Between Players and Video Games

För mer information, kontakta Diego Navarro via e-post: diego.navarro@bth.se

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, har en tydlig profil; digitalisering och hållbarhet, som genomsyrar hela verksamheten.

Vårt uppdrag är att bidra till en hållbar samhällsutveckling genom högre utbildning, forskning och innovation. Vi bedriver utbildning och forskning inom områden där samhället har stora behov.

BTH bedriver forskning på hög internationell nivå och är bland de sex bästa i världen inom mjukvaruutveckling och hållbar utveckling. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

Besök oss gärna på www.bth.se

 

Följ Blekinge Tekniska Högskola

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Blekinge Tekniska Högskola

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye