KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Bakgrunden är att DNB och bilhandlarna marknadsfört bankens månadskostnad som fast där allt ingick förutom drivmedel, vägtrafikskatt och eventuella böter. Trots detta har banken använt ett prisjusteringsvillkor i avtalet för att öka priset i takt med att räntorna steg, vilket kom som en kalldusch för konsumenterna.
Stora summor
Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO menar, med stöd av bland annat EU-domstolens praxis, att villkoret även är ogiltigt och att konsumenterna därför har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket. Sammantaget har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp.
Priset ändrades
Det är en mycket ovanlig åtgärd med en grupptalan i ARN.
- Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB. Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
De konsumenter som omfattas av KO:s grupptalan är de som från 2020 till februari 2023 tecknat privatleasingavtal med DNB och där banken höjt hyran genom att använda det ogiltiga villkoret.
Behöver inte agera nu
För den enskilda drabbade konsumenten innebär det att:
- De som är berörda behöver inte göra något alls nu. KO driver allas talan kollektivt, en så kallad grupptalan.
- När ARN har fattat sitt beslut kommer Konsumentverket och KO att meddela det på sin webbplats och via medierna. Det är oklart hur lång tid ARN behöver för att avgöra fallet, men KO uppskattar att det kan ta upp till ett år.
- Om ARN håller med KO och därför rekommenderar banken att betala tillbaka den förhöjda hyran hamnar det på banken att i första hand agera. Först då kan det bli aktuellt för konsumenterna att vända sig till banken och begära att få pengarna.
Kontakter
via presstjänsten tfn 054-194020, press@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
KO stämmer mobiloperatören Hallon2.7.2025 11:23:04 CEST | Pressmeddelande
Företaget Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder med frågor och problem bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum