Cloetta Sverige AB

Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan

Dela

Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.

Laura Rytkölå, globalt ansvarig för CandyKing
Laura Rytkölå, globalt ansvarig för CandyKing

Under 2025 blev den svenska lösgodistraditionen ett globalt fenomen när Swedish Candy-trenden tog över TikTok-flöden och skapade engagemang världen över – inte minst i USA. Nu möter CandyKing denna växande efterfrågan med noggrant utvalt, högkvalitativt svenskt godis, presenterat i en färgstark och lekfull miljö. På populära Bleecker Street i West Village öppnas nu en permanent butik som erbjuder det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis på vad som idag är världens största konfektyrmarknad. 

I butiken får besökare ta del av hela CandyKings spännande lösgodis-koncept, fyllt med smaker och former som gjort flera svenska godisklassiker till en global sensation. CandyKing finns idag i cirka 4000 dagligvarubutiker i Europa, och med lyckade pilotprojekt i ryggen ser CandyKing nu fram emot att även lansera varumärket i USA. 

‘’Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna. Vi kommer snart att dela mer om denna möjlighet’’, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Bara ett stenkast från den ikoniska FRIENDS-lägenheten kan konsumenter mixa sina favoriter och upptäcka nya, spännande smaker – en upplevelse ackompanjerad av musik från artister och producenter av vilka många har koppling till Sverige. Sortimentet kommer redan från start att erbjuda flera av de mest sålda produkterna inom lösgodis i Sverige; Center, Stora Colaflaskor, Kexchoklad mini och Plopp, såväl som introducera produktnyheter endast tillgängliga via CandyKing.  

Faktaruta: CandyKing NYC
Öppningsdatum: Lördag den 6 december 2025
Adress: 306 Bleecker Street
Instagram: candyking_nyc
TikTok: candyking_nyc 

I tillägg till detta pressmeddelande finns även en version på svenska avsedd för främst dags- och affärspress via https://www.cloetta.com/sv/media/pressmeddelanden/. Fler bilder återfinns även under Pressmaterial https://via.tt.se/pressrum/cloetta.

För intervjuförfrågningar eller mer information från Cloetta, vänligen kontakta:
Sofi Viebke, Communication Project Manager, 0730 80 03 23
Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör, 0705 11 26 22  

Cloettas press- och investerartjänst
0766 96 59 40
ir@cloetta.com
press.group@cloetta.com  
sustainability@cloetta.com

För mer information från CandyKing, https://candyking.com/sv_se/ 

CandyKing är idag det ledande varumärket och den största leverantören av lösgodis i Europa. Med sin första butik i New York fortsätter CandyKing att stärka sin position som en global premiumleverantör av lösgodis. Lösgodis har en stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKings koncept valfrihet och smakglädje för alla – från Sverige till New York. CandyKing är en del av Cloetta, Nordeuropas ledande konfektyrbolag.

Kontakter

Bilder

Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing
Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om oss

Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.

Följ Cloetta Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB

Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye