Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.

-Denna studie visar återigen på utmaningar med likvärdigheten i den svenska skolan. Elevers socioekonomiska bakgrund påverkar hur det går för dem i skolan, både genom hela skolgången och under ett läsår. Skolan lyckas inte att kompensera för elevers olika familjebakgrunder, säger Anna Castberg, chef på Analysavdelningen på Skolverket.
Det är första gången Skolverket kan publicera resultat som visar hur mycket elever lär sig på ett år, utifrån det som mäts i Timss. Studien visar att i genomsnitt förbättrar svenska elever sina resultat i matematik och naturvetenskap, både mellan årskurs 4 och 5 och mellan årskurs 8 och 9. Det gäller dock inte alla elever.
Elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund halkar efter i matematik och naturvetenskap
I Timss 2023 framkom att elevers socioekonomiska förutsättningar spelar en allt större roll för deras prestationer över tid. Elever med en mer gynnsam socioekonomisk bakgrund presterar i genomsnitt bättre än de med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund. Timss Longitudinal Study visar dessutom att familjebakgrunden även har betydelse för hur mycket man lär sig under ett läsår. Skillnaden är inte så stor mellan elever i årskurs 4 och 5. Men mellan årskurs 8 och 9 visar elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund i genomsnitt inte någon förbättring alls under ett läsår, till skillnad från elever med en mer gynnsam socioekonomisk bakgrund.
Skillnaden mellan låg- och högpresterande elever ökar mellan årskurs 8 och 9
En större andel elever når högre kunskapsnivåer, men andelen elever som inte når upp till den lägsta nivån är oförändrad. Lågpresterande elever ligger på samma eller till och med en lägre resultatnivå i årskurs 9 än i årskurs 8, i både matematik och naturvetenskap. Det innebär att under ett läsår, mellan årskurs 8 och 9, ökar skillnaden betydligt mellan låg- och högpresterande elever.
-Det är anmärkningsvärt att det finns högstadieelever som enligt Timss inte har ökat sin kunskap i matematik eller naturvetenskap på ett år, säger Maria Axelsson, projektledare för Timss på Skolverket.
Kunskapsresultaten har i genomsnitt blivit bättre för alla elevgrupper mellan årskurs 4 och 5, i både matematik och naturvetenskap. Andelen elever som når upp till de högsta kunskapsnivåerna ökar medan andelen på de lägre nivåerna minskar.
Elever mer negativa till ämnena i årskurs 5
Elever som mår bra och upplever att läraren är tydlig i sin undervisning har högre genomsnittligt resultat. De har dessutom, i genomsnitt, en mer positiv kunskapsutveckling på ett läsår. Elever som oftare utsatts för mobbning har en negativ kunskapsutveckling mellan årskurs 8 och 9.
Även inställning till och självförtroende i ämnena har betydelse för elevers resultat. Elever i årskurs 5 är mer negativa till att lära sig matematik och naturvetenskap och har ett sämre självförtroende än i årskurs 4.
-Elevers inställning och självförtroende är viktigt för deras prestationer. Det är avgörande att få rätt stöd tidigt och att man arbetar med motivationen för dessa elever. Annars riskerar elever att gå ut grundskolan utan godkända betyg, säger Maria Axelsson.
Elever mer positiva till ämnena i årskurs 9
Eleverna i årskurs 9 är mer positiva och har bättre självförtroende än i årskurs 8. Studieron upplevs också bättre i årskurs 9 än i åttan. De högstadieelever som anger brister i studieron förbättrar sig inte alls, varken i matematik eller naturvetenskap.
Om Timss Longitudinal Study
- Efter senast genomförda Timss valde Sverige att delta i denna uppföljande studie där samma elever som deltog 2023, genomförde studien igen ett år senare.
- I Sverige har cirka 5 400 elever från 160 skolor deltagit i den longitudinella studien för årskurs 4 och 5, och cirka 5 300 elever från 154 skolor för årskurs 8 och 9.
- Studien har följt hur elevers kunskaper, attityder och erfarenheter har förändrats under ett läsår och vad det kan bero på.
- Timss Longitudinal Study organiseras och leds av IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Skolverket är ansvarigt för genomförandet i Sverige.
- Timss har genomförts sedan 1995 och undersöker elevers kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskapliga ämnen i årskurs 4 och 8.
Relaterat
TIMSS 2023 - Svenska grundskoleelevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i ett internationellt perspektivMånga elever med F i matematik har inte fått det stöd de har rätt tillElevers självförtroende och motivation är viktiga för deras resultat i matematik
För frågor kontakta
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se
Nyckelord
Bilder



Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
Pressinbjudan: resultaten av Talis förskola 202424.11.2025 16:00:25 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum