Göteborg & Co AB

Göteborg kan inte låta bli – nu återuppstår namnet Göteborgskalaset

Dela

Efter nästan 20 år är det dags. Göteborgs Kulturkalas byter namn – och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset, ett namn som många fortsatt använda. Samtidigt gör festivalen comeback på ikoniska Götaplatsen.

Arkivbild: Publikhav framför scenen på Götaplatsen under Göteborgs Kulturkalas 2017.
Arkivbild: Publikhav framför scenen på Götaplatsen under Göteborgs Kulturkalas 2017. Quadfoto

När festivalen bad göteborgarna komma med egna namnförslag blev resultatet tydligt: av 2653 inkomna svar var Göteborgskalaset det överlägset mest populära namnet. 

– Det är tydligt att Göteborgskalaset är ett namn som ligger många varmt om hjärtat, säger Anna Mjörnvik, projektledare för festivalen. Och det känns självklart för oss att lyssna på. Vi håller med, Göteborgskalaset är det bästa namnet. Många städer har en festival, men här har vi ett kalas och det är en del av vår identitet. 

Men beslutet handlar inte om att resa tillbaka till 1990-talet, utan nu formas ett nytt kapitel. Festivalen 2026 får större budget och tar plats på flera ytor. Scenen på Kungstorget blir kvar, samtidigt som de största konserterna kommer att spelas på Götaplatsen – som av budgetskäl inte använts sedan 2018. 

– Vi är så glada att vara tillbaka på Götaplatsen och Avenyn. Det har varit efterfrågat länge och betyder att alla som vill har möjlighet att se våra stora konserter. Men det är inte en återgång till gamla, mer en uppgradering. Vi tar med oss känslan från förr och bygger en samtida festival för dagens Göteborg. Göteborgskalaset 2.0 helt enkelt, säger Anna Mjörnvik.

Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S) instämmer:

– Göteborgarna har talat, och det är göteborgarna som bestämmer. Ibland är det bästa att lära av historien. Göteborgskalaset, i ny skrud, kommer att bli en folkfest utan dess like. Detta är en sommarsatsning för alla oss som bor i Göteborg. Vi ses på avenyn!

Göteborg gör det igen – behåller det gamla  

Att göteborgare håller fast vid sina namn är ingen nyhet. Många har fortsatt säga Göteborgskalaset, trots namnbytet för nästan två decennier sedan. Precis som Feskekôrka, Läppstiftet eller Avenyn är Göteborgskalaset ett namn som blivit en del av stadens vardagsspråk. Och så har vi såklart turerna kring nya Ullevi som blev gamla Ullevi och gamla Ullevi som blev nya. 

– Vi fick faktiskt en del förslag på ”Nya Gamla Göteborgskalaset”, säger Anna Mjörnvik. Och det kom flera andra förslag som visar att vi i Göteborg fortfarande har en förkärlek till ordvitsar och fyndiga namn, som Glennivalen, Ada & Kalaset och Festlänken.

Därför byter festivalen namn  

Festivalens uppdrag har utvecklats. Fokus nu är en stor folkfest och en mötesplats för hela staden. Namnet ska spegla uppdraget och göra det tydligare för alla.  

 – Vi behövde ett namn som visar vad festivalen är och som gör det lättare att nå fler. Visionen är att alla göteborgare ska känna att detta är deras festival. Namnet är en viktig del i att bygga den känslan, säger Anna Mjörnvik. 

Nytt namn – fortsatt gratis 

Festivalen fortsätter vara gratis och består även framöver av allt det som samlar göteborgarna – musik, dans, mat, aktiviteter och upplevelser. Fler detaljer för 2026 presenteras efter årsskiftet.  

Göteborgskalaset äger rum 27–30 augusti 2025.  

Fakta: Namninsamlingen 

  • Period: 25 november–7 december 

  • Antal inkomna förslag: totalt 2 653 (1 618 via formulär, drygt 1 000 via sociala kanaler m.m.) 

  • Förslag kom från samtliga stadsdelar och kranskommuner, men även från övriga landet.  

  • Mest föreslagna namn: Göteborgskalaset 

  • Urval av namnförslag: Ada & Kalaset, Kållesala kalaset, Festlänken, Glennstock, Glennivalen, Gôttebosskalaset, Gamla Ullevi, (flytta till december och döp det till) Kultur kall-aset, Jätteborgskalaset, Glennfesten, Posssssaaajdon, Bara ben med Glenn Hysén, Väst-Kust-Fest, Göteborgsfestivalen, Byggkalaset, Gôtt-i-Götet, Gôrkul i Götet, Stôll i Stan, Kalasy Mc Kalasface, Frihamnskalaset (men det ska vara på Avenyn, förvirringen är en del av charmen), Nya Gamla Göteborgskalaset, Göteborgs kalaset (som en hyllning till Korv kiosk i Majorna), Festekôrka, Grand Gothenburg Party, New Old Grand Gothenburg Central Grand Fest, Gräveborgskalaset, Parkeringsböter Open Air, Vattenfestivalen. 

För mer information, kontakta: 

Anna Mjörnvik, projektledare, 070-631 38 17 
Göteborgskalaset/ Göteborg & Co 

Kontakter

Bilder

Arkivbild: Publikhav framför scenen på Götaplatsen under Göteborgs Kulturkalas 2017.
Arkivbild: Publikhav framför scenen på Götaplatsen under Göteborgs Kulturkalas 2017.
Quadfoto
Ladda ned bild
2018 var senaste gången festivalen hade en scen på Götaplatsen.
2018 var senaste gången festivalen hade en scen på Götaplatsen.
Studiografen
Ladda ned bild
Anna Mjörnvik, projektledare för festivalen.
Anna Mjörnvik, projektledare för festivalen.
Daniel Widfelft Lomås
Ladda ned bild

Om oss

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Lottningen är avgjord – nu laddar vi för folkfest under damernas volleyboll-EM i Göteborg6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

21–27 augusti 2026 skrivs volleybollhistoria i Göteborg. För första gången någonsin arrangeras ett Volleyboll-EM på damsidan i Sverige och Scandinavium står som värd för en av de fyra sexlagsgrupperna. Värdskapet delas mellan Sverige, Tjeckien, Turkiet och Azerbajdzjan. Under lördagskvällen avgjordes lottningen i Bari, Italien – nu står det klart vilka fem lag som ansluter till Sverige i gruppspelet på hemmaplan.

Efter en stark sommar – internationella besökare viktiga för besöksnäringen i höst3.10.2025 10:11:15 CEST | Pressmeddelande

Det har gått bra för Göteborgs besöksnäring i sommar. Näringen vill se fler besökare utanför sommarmånaderna och pekar ut internationella besökare som viktiga. De efterfrågar också ökad marknadsföring och stärkt destinationsvarumärke internationellt. Och potentialen finns, hittills i år visar preliminära siffror att de internationella gästnätterna ökat med cirka 10 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye