Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.

Många konsumenters ekonomiska situation har förbättrats under det senaste året till följd av räntesänkningar och reallöneökningar, vilket förklarar en högre omsättning i julklappshandeln. Noterbart är även att en något lägre andel uppger att de kommer handla färre julklappar i år. Allt talar alltså för en god jul i Handelslandet Sverige.
– Julhandeln är en otroligt viktig försäljningsperiod för stora delar av handeln och såväl företag inom sällanköpshandeln som dagligvaruhandeln ser framemot ett högt tryck i butiken. En stark julförsäljning är för många handelsföretag direkt avgörande och därför är det glädjande att prognosen indikerar en ökning från förra året, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:
– Det är för oss tydligt att köpkraften är på väg tillbaka på allvar vilket är viktigt inte bara för handelsföretagen, utan för samhället i stort. Det råder en bred samsyn kring att det är genom konsumtion som vi tar oss ur denna långdragna lågkonjunktur.
Många riskerar att få paket från Temu och Shein under granen
Trots upprepade försök att belysa tvivelaktiga arbetsförhållanden och produkter som inte uppfyller EU-krav, ligger svenskarnas konsumtion från de kinesiska lågprisaktörerna Temu och Shein kvar på höga nivåer. Inför årets julhandel är det lika många som förra året, nära var femte svensk, som svarar att de förmodligen eller helt säkert kommer handla julklappar från dessa aktörer.
– Det är oroväckande att ultra fast fashion-trenden håller i sig. Att ge bort en present från någon av dessa kinesiska onlinemarknadsplatser är raka motsatsen till att visa omtanke. I värsta fall kan gåvan vara farlig. Det är positivt att tullfriheten på varor under 150 euro nu försvinner, och vår förhoppning är att detta ska visa på betydligt färre julklappar från Temu eller Shein nästa jul, säger Maria Mikkonen.
Julen är viktig – särskilt för leksakshandeln
Julhandeln är klart viktigast för leksakshandeln, vars december-försäljning stod för en femtedel av helårsförsäljningen förra året. Andra branscher som gynnas lite extra av att det nalkas jul är guld- och smyckeshandeln, kosmetik- och skönhetshandeln samt bokhandeln.
– Även fast stora delar av handeln gynnas av att det lackar mot jul är det uppenbart att högtiden är årets höjdpunkt för vissa branscher. Att en femtedel av helårsförsäljningen i leksakshandeln sker i december visar på vikten av att handla från handelsföretag med verksamhet i Sverige. Det är branscher likt denna som drabbas otroligt hårt av Temu och Sheins framfart, säger Maria Mikkonen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum