Vi entreprenörer kan göra mer - kapacitet finns!
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) välkomnar Trafikverkets förslag till Nationell Plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 och ser positivt på den historiskt stora satsningen på järnvägsunderhåll och modernisering. Samtidigt efterlyser FSJ tydligare prioriteringar och långsiktiga satsningar för att möta Sveriges klimatmål, ökade transportbehov och totalförsvar.

FSJ, branschorganisationen för järnvägsentreprenörer, understryker att ett robust och tillförlitligt järnvägssystem är avgörande för Sveriges klimatomställning, konkurrenskraft och beredskap. FSJ anser dock att planen inte tillräckligt tydligt prioriterar järnvägens roll i ett fossilfritt transportsystem och att återtagandet av underhållsskulden måste ges högsta prioritet.
”Vi entreprenörer kan göra mer – kapacitet finns. Men för att vi ska kunna bidra fullt ut till ett robust och konkurrenskraftigt järnvägssystem krävs långsiktiga satsningar, tydliga spelregler och att hela branschen arbetar mot gemensamma mål. Konkurrens är en styrka, inte ett problem, och vi vill vara en del av lösningen för Sveriges framtida transporter" - säger Jimmy Hagström, ordförande FSJ.
FSJ:s viktigaste synpunkter:
- Kompetensförsörjning: FSJ föreslår att Trafikverket får ett tydligare och mer proaktivt ansvar för att samordna utbildningsinsatser och etablera ett nationellt järnvägstekniskt kompetenscenter. Kompetensbristen inom järnvägsbranschen är akut och kräver offensiva satsningar på utbildning och praktik.
- Statligt stöd för ERTMS: FSJ vill att statligt stöd för ERTMS-ombordutrustning även ska omfatta arbetsmaskiner, då dessa är nödvändiga för järnvägsunderhållet. Trafikverkets nuvarande förslag riskerar att slå ut mindre aktörer och försämra säkerheten.
- Långsiktighet och förutsägbarhet: FSJ efterlyser långsiktiga planer och stabila villkor för marknaden, så att entreprenörerna kan bygga upp sin kapacitet och bidra till genomförandet av den nationella planen.
- Säkerhet och arbetsmiljö: Tydliga och samordnade regelverk för säkerhet och arbetsmiljö måste formuleras redan i förfrågningsunderlagen för att möjliggöra säkert arbete i spårmiljön.
- Strategiskt skifte: FSJ vill se ett skifte mot långsiktighet och systemperspektiv i hela järnvägssektorn, där underhåll, reinvesteringar och nyinvesteringar ses som delar av ett sammanhängande system.
Kontakter
Jimmy HagströmOrdförande FSJ, Affärsområdeschef Maskin Strukton Rail AB
Tel:+46761152201jimmy.hagstrom@strukton.sewww.jarnvagsentreprenorerna.seBilder

Dokument
Länkar
Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
FSJ välkomnar Trafikverkets nationella plan – men efterlyser tydligare satsningar på innovation och kompetensförsörjning30.9.2025 13:06:11 CEST | Pressmeddelande
FSJ ser positivt på att järnvägens eftersatta underhåll nu ges ett tydligt tidsperspektiv – med målet att hela underhållsskulden ska vara åtgärdad till år 2050. Detta är ett viktigt steg mot ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.
Ny ordförande för FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer6.5.2025 15:28:10 CEST | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ höll idag den 6 maj årsstämma på järnvägsbranschens mässa Train & Rail.
För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.20.9.2024 11:45:56 CEST | Pressmeddelande
Regeringens aviserade infrastruktursatsning på drygt 1 200 miljarder kronor innebär en ökning med 200 miljarder fram till år 2037. För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörers, (FSJ:s) yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag Infrastrukturplaneringen för perioden 2026–203710.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
FSJ anser att det är mest effektivt och samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur genom ett systematiskt förebyggande järnvägsunderhåll.
Kostnadsökning på en miljard vid återförstatligat järnvägsunderhåll19.12.2023 10:12:09 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets inköp av entreprenadupphandlingar gällande underhåll uppgick i fjol till 8,16 miljarder kronor. Utan konkurrensutsättning skulle samma underhåll kosta ytterligare en miljard. Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, och Byggföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum