Stark novembermånad för e-handeln
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.

Andelen konsumenter som e-handlade uppmättes till 77 procent vilket är den högsta andelen en enskild månad sedan mätningarna började 2020. Motsvarande andel i november 2024, och tidigare toppnotering, var 76 procent.
– De positiva tendenserna vi anat under en längre tid håller i sig. För sjätte månaden i rad ser vi en ökning jämfört med samma månad föregående år. Särskilt positivt för branschen är att intresset för att handla online aldrig varit större. Det bådar gott inför 2026, som spås bli ett år då ekonomin återhämtar sig, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Andelen som e-handlade från utlandet var hela 27 procent i november. Tidigare toppnotering, från april i år, var 24 procent. Mer än var tionde konsument e-handlade dessutom från de kinesiska lågprisaktörerna Temu och Shein.
– Det är mycket oroväckande att intresset för aktörer likt Temu och Shein fortsätter att öka. Utöver att riskera arbetstillfällen och skatteintäkter i Sverige, löper man som konsument också risk att köpa direkt farliga produkter. Det är positivt att man nu inför en tullavgift i EU, men den hade behövt vara betydligt högre för att göra skillnad. Det är uppenbart att vi har en lång väg att vandra innan konkurrens kan ske på lika villkor, säger Per Ljungberg.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum