Transportföretagen

Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!

Dela

Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.

Jonas Hagelqvist, vd, Transportföretagen
Jonas Hagelqvist, vd, Transportföretagen

– Det här är precis den inriktning vi länge har drivit. I ett avlångt land som Sverige måste flyget kunna användas där det är det mest rimliga och effektiva valet. Att staten nu tydligt markerar att flyget inte ska väljas bort på förhand är ett mycket viktigt steg, säger Jonas Hagelqvist, vd för Transportföretagen.

Regeringen har under senare år tagit flera viktiga steg för att stärka flyget – från flygskattens avskaffande till satsningar på regional tillgänglighet, beredskap och flyginfrastruktur. Kravet på färdmedelsneutralitet i myndigheternas resepolicys är ett tydligt uttryck för en transportpolitik där trafikslagen inte ställs mot varandra, utan används utifrån behov.

I ett avlångt land med långa avstånd och höga krav på tillgänglighet är flyget en nödvändig del av transportsystemets helhet. Flyget möjliggör effektiva resor för offentlig verksamhet, näringsliv och samhällsviktiga funktioner. Samtidigt bär flyget i hög utsträckning sina egna infrastrukturkostnader genom användningen, vilket gör flyget till en funktionell och relevant transportlösning ur ett systemperspektiv.

Hållbarhet är dessutom 360 grader – ekologisk, social och ekonomisk. Rese­policys måste väga samman dessa perspektiv och hitta rätt balans. Därför kan en resepolicy inte på förhand putta ut ett trafikslag, utan måste utgå från resans syfte, hela resans kostnad och den faktiska nyttan.

Om det offentliga dessutom använder sin köpkraft för att efterfråga hållbart flygbränsle kan utsläppen minska snabbt i den befintliga flygplansflottan, samtidigt som investeringar i ny produktion stimuleras.

– Klimatomställningen av flyget sker inte i ett vakuum. EU har satt takten för hur flyget ska bli hållbart och nå netto-noll 2050, och i det arbetet är ökad användning av hållbart flygbränsle den absolut viktigaste byggstenen. Därför är det avgörande att vi går från ambition till faktisk efterfrågan och produktion – samtidigt som flyget används där det gör mest nytta, säger Fredrik Kämpfe.

Transportföretagen Flyg noterar samtidigt att beslutet i detta skede inte omfattar alla statliga myndigheter och att det ännu inte införs ett generellt krav på att samtliga offentliga flygresor ska genomföras med åtminstone någon andel hållbart flygbränsle.

– Vi hade gärna sett att alla myndigheter omfattades redan från start. Samtidigt är riktningen tydlig. Nu är det viktigt att policy också blir praktik – att det offentliga faktiskt återvänder till flyget där flyget är det rimliga valet för tid, funktion och tillgänglighet, säger Fredrik Kämpfe.

Transportföretagen Flyg vill också se att regeringens tydliga signal får genomslag långt utanför staten.

– Det här är ett tillfälle för hela samhället att ta nästa steg. Vi vill se att även det privata näringslivet och andra organisationer ser över sina resepolicys och släpper in hållbart flygbränsle i styrelserummen som en naturlig del av svenskt hållbarhetsarbete. När fler efterfrågar hållbart flyg stärker vi både Sveriges tillgänglighet och flygets omställningskraft, avslutar Fredrik Kämpfe.

Nyckelord

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande

Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye