Circle K Sverige AB

Två av fem svenskar har skällt ut servicepersonal – men få ångrar sig

Dela

Julklappspanik, köer och stressade kundmöten. Under juldagarna når trycket på landets servicepersonal sin topp då mötena med kunder är som flest och tempot som högst. Samtidigt visar rapporten Det osynliga folket från Circle K att en stor andel erkänner att de någon gång tappat humöret mot någon i ett serviceyrke och att många inte ångrar sitt beteende.

Att regelbundet bli ifrågasatt, få irriterade kommentarer eller till och med bli utskälld för något man inte kan påverka är vardag för flera som arbetar i servicebranschen. Frågar man svenska folket är det en betydande andel som känner igen sig – hela två av fem uppger att de själva någon gång har varit obefogat otrevliga mot någon i ett serviceyrke (41 procent). Bland storstadsborna (Malmö, Göteborg och Stockholm) är siffran ännu högre: hälften erkänner att de varit otrevliga (50 procent) jämfört med 34 procent i övriga landet. Även om en stor andel erkänner att de har tappat humöret, är det bara var fjärde (28 procent) som uppger att de ångrat sitt beteende i efterhand.

– Att så många har tappat humöret mot människor som bara försöker göra sitt jobb, och inte ens känner ånger, visar att vi har ett attitydproblem i samhället. Servicepersonal ska inte vara någon ventil för andras frustration. Och ännu viktigare: ingen ska behöva stå ensam i en utsatt situation. Det krävs mer civilkurage, säger Jeremy Knight, vd på Circle K.

Rapporten visar på ett tydligt glapp mellan värderingar och beteende: nästan alla svenskar (95 procent) tycker att man alltid bör bemöta servicepersonal med vänlighet, men det återspeglas inte i hur vi beter oss i praktiken. Nära varannan person (46 procent) uppger att de fått dåligt samvete efter att ha varit otrevliga mot personal. Av dem bad var femte (20 procent) om ursäkt, medan var fjärde (25 procent) samtidigt ansåg att beteendet ändå var befogat.

– Det är lätt att säga att man ska vara trevlig men när stressen tar över är det tyvärr många som glömmer det. Det här är min arbetsplats, men ibland behandlas jag som om jag inte ens är en människa, bara någon man ska få sin vara av. Det tar enormt mycket energi att vara trevlig och tillmötesgående när man får ta emot suckar, kommentarer och utskällningar. När det händer gång på gång under en arbetsdag är man helt slut i huvudet, säger Ellinor, stationschef på Circle K.

Topplista: Vanligaste orsakerna till att någon beter sig otrevligt mot servicepersonal (flervalsfråga) 


Enligt allmänheten:

  • Missnöje med produkter eller tjänster – 54 procent
  • Brist på respekt eller nedlåtande attityd – 54 procent
  • Stress – 43 procent
  • Man är irriterad på något annat sen tidigare – 43 procent
  • Alkohol- eller drogpåverkan – 33 procent
  • Fördomar eller diskriminering – 23 procent
  • Annat – 2 procent
  • Vet ej – 2 procent

Enligt servicepersonal:

  • Man är irriterad på något annat sen tidigare – 65 procent
  • Brist på respekt eller att man ser ner på servicepersonal – 61 procent
  • Missnöje med produkter eller tjänster – 43 procent
  • Stress – 38 procent
  • Alkohol eller drogpåverkan – 22 procent
  • Fördomar eller diskriminering – 9 procent
  • Annat – 2 procent
  • Vet ej – 3 procent

Läs hela rapporten här.

Om rapporten
Det osynliga folket bygger på en Sifo-undersökning med två delar – en som riktar sig till personer som jobbar inom servicebranschen och en till allmänheten. Dessutom innehåller rapporten djupintervjuer med forskare, fackliga representanter och branschpersoner för att ge ytterligare perspektiv.

Undersökningarna har genomförts av Verian via den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen. Undersökningen med allmänheten genomfördes 7–12 mars 2025 och omfattade totalt 1008 respondenter i åldrarna 18–84 år. Undersökningen med personal inom serviceyrken genomfördes 9–23 mars 2025 och omfattade 214 respondenter som arbetar hel- eller deltid inom ett serviceyrke.

Kontakter

Om Circle K Sverige AB

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi har Sveriges största nätverk av ultrasnabbladdare för tung och lätt trafik. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.

Följ Circle K Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Circle K Sverige AB

Circle K ökar laddplatser med 69 % - ny hållbarhetsrapport visar snabb omställning7.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Circle K Sverige presenterar idag sin hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2024/25. Rapporten visar tydligt att elektrifieringen av transportsektorn tar fart. Under året ökade antalet laddplatser med 69 procent för personbilar och 93 procent för tung trafik på kedjans stationer. Samtidigt har tillgången till HVO100 byggts ut kraftigt, som ett viktigt komplement till el.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye