Skogsindustrin om infaplanen
Det är välkommet att Trafikverket i förslaget till nationell infrastrukturplan sätter underhåll och kapacitetshöjande åtgärder före nya prestigeprojekt. I sitt remissvar varnar Skogsindustrierna samtidigt för att det inte räcker för att säkra ett pålitligt transportsystem på landsbygden.

Skogsindustrin är Sveriges största transportköpare. Branschens transporter av råvara och produkter trafikerar nästan alla landets vägar, järnvägar och hamnar varje dag, året runt.
– För att stärka Sveriges konkurrenskraft och beredskap krävs ett transportsystem som fungerar i hela landet. Att Sverige satsar på underhåll och kapacitetshöjande åtgärder i stället för nya prestigeprojekt är därför viktigt för skogsnäringen. Vi välkomnar kapacitetshöjande åtgärder som möjliggör längre och tyngre lastbilar och tåg. Samtidigt ser vi allvarligt på att de järnvägar som är kritiska för våra råvarutransporter inte ingår i planen, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna.
Redan idag är dessa järnvägar lågprioriterade och enligt Trafikverkets förslag kommer de få ännu mindre resurser. För att framtidssäkra drift och kapacitet på dessa järnvägar, som kallas bantyp 4 och 5, vill Skogsindustrierna att en "Timmertågspott" införs för att finansiera de 40 konkreta åtgärder som man nyligen har identifierat tillsammans med Trafikverket för att säkra funktionaliteten på dessa järnvägar.
I planförslaget ligger banavgifterna för järnväg på en alltför hög nivå. För ett år sedan chockhöjdes de med 55 procent och nu föreslås ännu högre nivå. Detta kommer både försvåra för företagens konkurrenskraft och för omställningen till fossilfria transporter.
Branschen välkomnar dock Trafikverkets förslag om nya isbrytare. En stor del av svensk export går via hamnar. Utan tillräcklig isbrytarförmåga riskerar Sverige att stå stilla vintertid i de nordligt belägna hamnarna. Dessutom behöver drift och underhåll av isbrytningen anslagsfinansieras på samma sätt som på väg och järnväg.
– Sveriges nationella plan för infrastruktur bör ha som mål att stärka Sveriges konkurrenskraft på världsmarknaden och möjliggöra ett näringsliv i alla delar av landet. Det gör planen till en viktig del i regeringens nya godstransportstrategi, säger Elin Swedlund.
Nyckelord
Kontakter
Skogsindustrierna Press
Tel:+46 8 762 72 20press@skogsindustrierna.seBilder

Länkar
- Yttrande över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 - ta del av remissvaret i sin helhet via Skogsindustrierna.se
- Höjda banavgifter för godståg - läs mer om frågan på Skogsindustrierna.se
- Neddragningar i sjöfarten - läs mer om frågan på Skogsindustrierna.se
- Underhållsskulden - läs mer om frågan på Skogsindustrierna.se
- Vägnät för tyngre lastbilar - läs mer om frågan på Skogsindustrierna.se
- Läs mer om skogsindustrins transport - på Skogsindustrierna.se
Skogsindustrierna företräder företag inom massa-, pappers- och den trämekaniska industrin. Med siktet inställt på att driva tillväxt i världens bioekonomi är vår uppgift att stärka företagens konkurrenskraft och verka för en ökad användning av skogsbaserade produkter. I verksamheten ingår Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation.
Följ Skogsindustrierna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skogsindustrierna
Gynnsamt väder ökar tillväxten i skogen16.12.2025 11:51:45 CET | Pressmeddelande
Nettoupptaget av växthusgaser i skog och mark landade 2024 på 54,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det är en ökning med 8 miljoner ton jämfört med 2023. Det visar ny statistik från Naturvårdsverket. Samtidigt uppgick utsläppen inom Sveriges gränser 2024 till 47,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Yttrande: Skogsutredningen visar vägen för tydlighet och tillväxt15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Förslagen i Skogsutredningen ger skogsägare och skogsindustrin bättre förutsättningar och verktyg för att bidra till ökad tillväxt och naturvård. Det framhåller Skogsindustrierna i sitt yttrande över SOU 2025:93 En robust skogspolitik för aktivt skogsbruk.
Kommentar till EU-kommissionens bioekonomistrategi27.11.2025 14:20:18 CET | Pressmeddelande
Skogsindustrierna välkomnar EU-kommissionens nya strategi för en konkurrenskraftig och hållbar bioekonomi. Främjandet av biomassa och förnybara material är viktigt för utvecklingen av Europas framtida välstånd, självförsörjning och klimatomställning.
Sverige behöver politisk handlingskraft för skogen17.11.2025 07:17:56 CET | Debatt
Svensk skogsnäring befinner sig i ett utmanande läge. Förändrade marknader, ökade kostnader och växande regelverk hotar skogsbruket och riskerar att urholka konkurrenskraften i en av Sveriges viktigaste näringar. Nu behövs en tydlig riktning för skogspolitiken som skapar förutsägbarhet, stabila spelregler och ökad tillväxt. Det skriver Skogsindustriernas vd Viveka Beckeman tillsammans med ledande företrädare för LRF och Jordägarförbundet, i måndagens Dagens Industri.
Om regeringens artkyddsförslag: ”Rätt skydd på rätt plats”31.10.2025 13:42:13 CET | Pressmeddelande
Regeringens mål om att skapa ett mer anpassat, träffsäkert och effektivt skydd av arter är välkomnat. Samtidigt är regelverket komplext och ansvariga myndigheter kommer att behöva resurser för information och rådgivning framhåller Skogsindustrierna i sitt remissvar om ändringar i Artskyddsförordningen. Rätt skydd på rätt plats och en god balans mellan skydd och brukande för samhällsbärande näringar som skogsnäringen är av största vikt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum