Ny rapport: Klimatet allt kallare nyhet
Rapporten ”Varmare klimat – iskall nyhet?” presenteras i Almedalen i dag och bygger på 217 000 artiklar i svensk press mellan 2005 och 2015. Rapporten konstaterar bland annat följande:
1. 2007 och 2008 nådde klimatrapporteringen sin topp och över 32 000 tidningsartiklar publicerades om ämnet. Efter dessa år nåddes en bottennotering 2013 med drygt 15 000 artiklar. 2014 vek kurvan upp något igen med 21 000 artiklar. Artiklarna har dock blivit kortare för varje år.
2. Svenska Dagbladet är den svenska tidning som skrivit mest om klimatförändringarna det senaste året, de följs av Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Uppsala Nya Tidning. Länsvis är det skånska medier som skrivit klart flest artiklar om frågan, följt av Västra Götaland och Östergötland.
3. Politiker har dominerat klimatrapporteringen sedan 2005, de sätter agendan i 28 procent av artiklarna. Forskare och experter kommer på andra plats med 22 procent och journalister är trea med 17 procent. Motsvarande siffra för myndigheter är endast två procent.
4. En tydlig ny trend är att privatpersoner nu delar med sig av sina egna åtgärder för att bidra till en mer hållbar värld i insändare och debattinlägg. Klimatförändringarna beskrivs av media som fakta och något som händer nu, inte en tes från forskare som tidigare under rapportperioden, då ofta klimatskeptiker fick lika stort utrymme som forskare.
– Media spelar en viktig roll för hur såväl privatpersoner som politiker och företag agerar i klimatfrågan. Klimatförändringarna är vår tids största utmaning och redan i dag drabbas människor i bland annat Afrika där Vi-skogen arbetar. Jag hoppas att rapporten skapar en diskussion om hur klimatförändringarna kan bli mer medialt intressant, säger Henrik Brundin, senior advisor på Vi-skogen.
Övriga noterbara fakta från rapporten:
- Ordet vill är mycket vanligare än ska i rapporteringen.
- Det är i synnerhet de stora FN-ledda klimatkonferenserna som skapar publicitet.
- Afrika nämns endast i nio procent av artiklarna, som jämförelse nämns USA i 23 procent av artiklarna.
- Förenklat pekar forskare på risker och politiker pratar om visioner. Företagen står i merparten av artiklarna för lösningar och åtgärder.
Rapporten bifogas som en PDF.
Nyckelord
Kontakter
Marcus Lundstedt, pressansvarig Vi-skogen
Tel: 070 107 43 17, e-post: marcus.lundstedt@viskogen.se
Ioanna LokebrattPressansvarig och medieanalytiker
Tel:076 000 10 30ioanna.lokebratt@retriever.seDokument
Om
Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.
Följ Retriever
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Retriever
Retriever and Infomedia join forces to strengthen their presence in media monitoring and intelligence1.7.2024 13:37:50 CEST | Pressmeddelande
Retriever Group is merging with Danish Infomedia Group. The ambition is to create the necessary scale to continue to be able to offer competitive products to our customers.
Världspolitik bakom årets mest omskrivna personer25.12.2022 11:16:51 CET | Pressmeddelande
Rysslands president, Vladimir Putin är årets mest omskrivna person. Det visar Retrievers årliga mediemätningen som tas fram i samarbete med TT. Totalt har över 400 000 artiklar publicerats om Rysslands krig mot Ukraina och Putin är närvarande i var tredje.
Pandemin behåller sitt grepp om media22.12.2021 21:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetsteman som klimatet och organiserad brottslighet tar allt större plats i media. Sport- och kulturevenemang får topplaceringar tillsammans med heta inrikespolitiska händelser. Trots det rapporteras det fortfarande överlägset mest om coronapandemin. Det visar Retrievers och TT:s mätning över årets största nyhetshändelser.
Bygger vidare på framtidens analyserbjudande9.11.2021 13:33:17 CET | Pressmeddelande
Analys handlar inte enbart om data. Självklart är data en otroligt viktig förutsättning för bra analyser men mängden data vi idag har till vårt förfogande kan medföra andra utmaningar dvs hur vi ska tolka den och komma fram till rätt slutsatser.
Ny styrelse för medieanalysföretaget Retriever18.2.2020 14:05:49 CET | Pressmeddelande
Medieanalysföretaget Retriever får en ny styrelse. Förändringen är ett led i att förbereda bolaget för en ny fas med ökat fokus på tillväxt och internationalisering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum