Motormännens kongress kräver ökat anslag till de svenska vägarna

”1922 grundades Motormännens Riksförbund och har sedan dess varit en tydlig företrädare för Sveriges bilister. Organisationen har ihärdigt arbetat för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och för en hög standard på det svenska vägnätet. Våra vägar är bland de viktigaste offentliga tillgångarna vi har och en ryggrad i vår ekonomi. Bra vägar är en förutsättning för tillväxt och i förlängningen välfärd. Skär vi ner anslaget för vägunderhåll drabbar det i slutändan välfärden, vilket riskerar att hota den svenska modellen.
Regeringen har aviserat besparingar av vägunderhållet på en halv miljard kronor. Det kan inte Motormännen acceptera. Vägunderhåll får aldrig användas som en budgetregulator, därför kräver Motormännens kongress höjda anslag till säkra och framkomliga vägar.”
Nio av tio resor sker på vägar och 80 procent av allt gods som transporteras i Sverige fraktas på väg.
Det går att urskilja ett samband där länen med de sämsta vägarna också är länen med högst antal trafikdödade per capita. Den senaste tioårsperioden är antalet omkomna per invånare mer än tre gånger så högt i Jämtland jämfört med Stockholm. Utöver den betydligt sämre vägkvaliteten i glesbygdslänen finns även andra faktorer som kan förklara högre trafikdödlighet, till exempel kollektivtrafikutbud, polistäthet, kultur, attityder etc.
– Det får aldrig kompromissas vad det gäller säkerheten och framkomligheten på de svenska vägarna. Det är inte okej att regeringen gör besparingar på vägunderhållet, då många delar av det nationella vägnätet redan är eftersatt, avslutar Fredrik Daveby, vd på Motormännen.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik Davebyvd
Tel:070-271 00 52fredrik.daveby@motormannen.seMikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seBilder

Om
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum