57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.

Gruppbild på deltagare i MatchIT projektet

Intensivutbildningen, som leds av Lunds Universitet, respektive Blekinge Tekniska Högskola, inriktar sig på programspråken Java, Python, samt agila metoder och verkliga fallstudier. Det är dessa färdigheter som efterfrågas mestrunt om i landet, enligt IT och telekomföretagen. Med den kunskapen går det att arbeta som mjukvaruutvecklare, databasutvecklare, dataanalytiker eller liknande.

Antalet kandidater som gick in i utbildningen i Skåne var 28. 20 deltagare slutförde utbildningen, samtliga 20 fick praktik, 13 fick jobb och 4 är i fortsatt utbildning. Företagen som anställde kandidaterna var bl. a. IKEA, CapGemini, Axis Communication, Refined, Combain och XLENT Syd och Safe Solutions.

"Som dataprogrammerare och nykomling i Sverige, är det inte lätt att hitta sitt första jobb. Jag kan säga att MatchIT hjälpte mig framför allt inom två områden: för det första, utbildningen på universitetet var verkligen på hög nivå och för det andra, vi fick en mycket bred introduktion till den svenska arbetsmarknaden genom att vi fick träffa många möjliga arbetsgivare i projektet." säger Doua Halwa som var deltagare i omgång 1 och nu är anställd på Axis Communication.

”Det är inte enkelt att hitta nyexaminerade ingenjörer med flera års erfarenheter inom ett annat område, vilket ger ett mervärde till företagen och deras lösningar. Men i MatchIT projektet finns de!” säger Durre Shewar Malik, projektledare på Ideon Science Park.

Nahla Elamin har just skrivit på sitt första jobbkontrakt i Sverige och kommer inom kort att börja jobba som konsult i ett agilt projektledarteam. På frågan hur MatchIT bidrog till att hon kom in på arbetsmarknaden, svarar Nahla:

”Namnet Lunds Universitet gjorde att företag visade intresse för min profil. Kursen i agila metoder är länken mellan min projektledarbakgrund och den roll jag kommer att ha på mitt nya jobb. En annan viktig del var att jag inte kände mig övergiven efter programmet då jag kontinuerligt fick tips på olika jobb från projektledaren på Region Skåne.”

Projektet har satsat mycket på att inte bara lära ut teknisk kompetens, utan även kulturell kompetens.

Flera av de personer som genomgått MatchIT har gjort enorma stegförflyttningar mot att bli anställningsbara.” säger Nada Nedelén, Arbetsförmedlingen Blekinge.

Två av företagen som tagit emot en praktikant är IKEA och Elinstallatören Syd.

”Inom IKEA välkomnar vi alla dimensioner av mångfald. Det unika hos varje individ gör oss bättre. Genom MatchIT har vi möjlighet att hitta duktiga ingenjörer som bidrar ytterligare till vår mångfald.” Säger Daniel Sorbik, IKEA.

”Vi kan varmt rekommendera MatchIT då vi blev väldigt nöjda sist. Vi ser framemot ett fortsatt samarbete med MatchIT.” Säger Markus Hansson, projektledare på Elinstallatören Syd.

Andra företag som tog emot praktikanter var Accumbo, Raviteq AB, Storvix AB, Teqflo AB och Malmö Stad.

I februari går omgång 2 ut i praktik. Under omgång 2 har samarbetet med företag intensifierats med bl a studiebesök, work shops eller möten mellan företag och kandidater varje onsdag under utbildningen.

Om MatchIT

Enligt en prognos från IT-branschen kommer det att behövas ytterligare 24 000 mjukvaru-/systemutvecklare i Sverige år 2022. Detta samtidigt som det finns många nyanlända i landet som har universitetsexamen och viss erfarenhet inom programmering, men har svårt att hitta jobb i IT-branschen. 2017 startades därför projektet MatchIT, där inkommande akademiker testas och lämpliga kandidater sätts i intensivutbildning i programmering, svenska och svensk arbetsplatskultur, varefter de får praktikplatser i företag som behöver programmerare. Projektet leds av Region Skåne, i samarbete med Arbetsförmedlingen, Lunds Universitet, Ideon Science Park, Blekinge Tekniska Högskola, och Region Blekinge. Finansiär är svenska ESF-rådet. Projektet är nu i omgång 2, med kandidater som går ut i praktik i februari 2020.

Mer information:
Olga Szczepankiewicz, projektledare, Region Skåne: 0724-685832
Mia Rolf, VD Ideon Science Park: 0709-100111

Gruppbild på deltagare i MatchIT projektet
Deltagare i MatchIT besöker Ideon Science Park
Deltagare i MatchIT under deras intensivutbildning
Deltagare i MatchIT får CV genomgång och mentorskap

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.