Ny slitbana kan förlänga livet på rälsen
Produkten kallas Rerail och har utvecklats tillsammans med Järnvägstekniskt Centrum och Luleå Tekniska Universitet. Idén är enkel. Slitbanan är den del av rälen som nöts av tågens hjul. När ytan är utsliten ersätts själva slitbanan av en stålskena. I dag bryts hela rälerna upp och ersätts med nya.
- Produkten kan spara tid och pengar genom att den förlänger rälsens livslängd och minskar underhållsbehovet. Den är dessutom positiv för miljön eftersom man inte behöver byta hela rälsen. Och ju mindre räls som tillverkas, desto lägre blir utsläppen av koldioxid. Att tillverka ett ton järnvägsräls orsakar koldioxidutsläpp på ett ton, säger Matthias Asplund, spårspecialist i Trafikverket.
Trafikverkets test sker på ett spår på Luleå bangård. En åtta meter lång räl förses med ny slitbana i form av en stålfläns som pressas fast och sedan svetsas. Testspåret trafikeras endast av godståg. Samtidigt är tågtrafiken tillräckligt tät för att Trafikverket ska kunna analysera nedbrytningen. Testet mäts och övervakas kontinuerligt.
Testet ska visa vilken motståndskraft den nya ytan har mot utmattning, slitage, deformation och vågbildning. Dessutom är det viktigt att Rerail har rätt ledningsförmåga eftersom rälerna används för återledning av den ström som driver loken.
Testet inleds i juni och ska pågå i tre år. Därefter demonteras och analyseras testbitarna.
Först efter det fattar Trafikverket beslut om huruvida produkten kan användas.
Kort om Rerail:
- Stålet är härdat och mycket slitstarkt. Samma material används som pansarplåt och som slitplåt i entreprenadmaskiner men också i bilar för att skydda passagerare vid krock.
- Det går att spara stora mängder räls, eftersom metoden innebär att endast cirka 12 procent av rälsen byts i stället för 100 procent.
- Behovet av spårslipning minskar, eftersom materialet i Rerail inte uppvisar samma ytsprickor (headchecks) vid belastning och slits samtidigt mindre än dagens räl.
Nyckelord
Kontakter
Matthias Asplund, spårspecialist, 070-251 40 12
e-post: matthias.asplund@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket planterar 315 träd8.5.2025 06:35:00 CEST | Pressmeddelande
Under våren planterar Trafikverket 315 träd vid 46 vägalléer i mellersta Sverige. Insatserna ska bevara alléernas betydelse för kulturmiljön, landskapsbilden och den biologiska mångfalden.
Färre döda i vägtrafiken – men mer insatser krävs för att uppnå Nollvisionen25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 213 personer i olyckor på vägarna, enligt Trafas officiella statistik. Det är färre än både år 2023 (229 personer omkom) och år 2022 (227 personer). Utvecklingen över tid går åt rätt håll – men samtidigt för långsamt för att nå de uppsatta etappmålen för 2030.
Fler tåg i tid i mars – bästa resultatet på två år24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under mars kom resenärerna på fler än nio av tio persontåg fram i tid, det bästa resultatet sedan april 2023. Dessutom rullade nästan hela 95 000 persontåg på spåren, det är rekordmånga tåg under en månad – med undantag för i januari i år.
Nu fortsätter vi satsningarna på Malmbanan16.4.2025 08:50:33 CEST | Pressmeddelande
I sommar ska Sveriges tyngst trafikerade järnväg bli ännu bättre och mer tillförlitlig. Med start redan i maj kommer Trafikverket att genomföra ett stort antal åtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för ett bättre flöde i påsktrafiken14.4.2025 06:42:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är snart här och därmed en av årets stora trafikhelger. E4 norr om Gävle är en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Även i år kommer det att vara förbjudet att köra om på E4 mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum