Ny slitbana kan förlänga livet på rälsen
Produkten kallas Rerail och har utvecklats tillsammans med Järnvägstekniskt Centrum och Luleå Tekniska Universitet. Idén är enkel. Slitbanan är den del av rälen som nöts av tågens hjul. När ytan är utsliten ersätts själva slitbanan av en stålskena. I dag bryts hela rälerna upp och ersätts med nya.
- Produkten kan spara tid och pengar genom att den förlänger rälsens livslängd och minskar underhållsbehovet. Den är dessutom positiv för miljön eftersom man inte behöver byta hela rälsen. Och ju mindre räls som tillverkas, desto lägre blir utsläppen av koldioxid. Att tillverka ett ton järnvägsräls orsakar koldioxidutsläpp på ett ton, säger Matthias Asplund, spårspecialist i Trafikverket.
Trafikverkets test sker på ett spår på Luleå bangård. En åtta meter lång räl förses med ny slitbana i form av en stålfläns som pressas fast och sedan svetsas. Testspåret trafikeras endast av godståg. Samtidigt är tågtrafiken tillräckligt tät för att Trafikverket ska kunna analysera nedbrytningen. Testet mäts och övervakas kontinuerligt.
Testet ska visa vilken motståndskraft den nya ytan har mot utmattning, slitage, deformation och vågbildning. Dessutom är det viktigt att Rerail har rätt ledningsförmåga eftersom rälerna används för återledning av den ström som driver loken.
Testet inleds i juni och ska pågå i tre år. Därefter demonteras och analyseras testbitarna.
Först efter det fattar Trafikverket beslut om huruvida produkten kan användas.
Kort om Rerail:
- Stålet är härdat och mycket slitstarkt. Samma material används som pansarplåt och som slitplåt i entreprenadmaskiner men också i bilar för att skydda passagerare vid krock.
- Det går att spara stora mängder räls, eftersom metoden innebär att endast cirka 12 procent av rälsen byts i stället för 100 procent.
- Behovet av spårslipning minskar, eftersom materialet i Rerail inte uppvisar samma ytsprickor (headchecks) vid belastning och slits samtidigt mindre än dagens räl.
Nyckelord
Kontakter
Matthias Asplund, spårspecialist, 070-251 40 12
e-post: matthias.asplund@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
Varning för plötslig ishalka i mellersta delarna av Sverige5.12.2025 15:50:03 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för plötslig ishalka i delar av norra Värmland, Dalarna, Gävleborg samt sydligaste Jämtland. Från natt mot lördag väntas regn som kan frysa till på vägarna och ge ishalka. Risk för trafikproblem.
Underhållsarbete på Ådalsbanan3.12.2025 08:30:01 CET | Pressmeddelande
Från och med måndag 8 december kommer Trafikverket att genomför akuta underhållsåtgärder på sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. Arbetet kommer att utföras dagtid men på tider som inte påverkar pendlingstrafiken på morgonen och eftermiddagen/kvällen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
