VW måste skärpa sig i Sverige!
Den återkallelse av fordon som sker i Europa har i Sverige bara blivit en serviceåtgärd, som dessutom är frivillig. På så sätt sparar VW pengar och kan dessutom tjäna en extra peng på själva servicen.
- Det är obegripligt att Transportstyrelsen tillåter detta. Istället ska myndigheten kräva att VW gör en korrekt återkallelse, som i resten av Europa. Varför ges inte svenska bilister samma möjlighet att snabbt få bilen åtgärdad?
Motormännens Riksförbund är kritiska till att Transportstyrelsen är alldeles för passiv och att ingen myndighet fullt ut tar ansvar för att tillvarata de svenska konsumenternas och samhällets intressen. Därför välkomnar Motormännen ett utspel från EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska där hon, enligt nyhetsbyrån Reuters, ska ha sagt att VW frivilligt bör betala ut en kompensation till europeiska bilägare som är jämförbar med den som de kommer att betala till kunder i USA.
- Om VW ska räkna med att återvinna konsumenternas förtroende krävs att de behandlar konsumenterna rätt och rättvist, säger Fredrik Daveby.
Bakgrund
Av de ungefär elva miljoner fordon i världen som berörs, finns 8,5 miljoner i Europa. I Europa planerar VW att åtgärda felaktiga fordon, men kunderna får ingen ekonomisk kompensation, till skillnad från i USA där VW den kommande veckan förväntas betala runt 85 miljarder kronor i en uppgörelse med amerikanska myndigheter. VW ska köpa tillbaka nära en halv miljon bilar och i genomsnitt ersätta varje drabbad kund med cirka 5 000 dollar, enligt uppgifter från Reuters.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik Davebyvd
Tel:070-271 00 52fredrik.daveby@motormannen.seLena Gennemark Edsbäckerkommunikationschef
Tel:070-716 09 30lena.gennemark.edsbacker@motormannen.seLänkar
Om
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum