700 635 deltagare i Skräpplockardagarna – här var de flest

Skräpplockardagarna är över för i år. Mellan 1 februari och 31 maj har 700 635 personer deltagit i Sveriges största miljökampanj, varav 603 401 barn. Skolor i Stockholm, Eskilstuna och Lund hade flest skräpplockare i årets kampanj.
Pressbild. Foto: Marcus Gustavsson/Håll Sverige Rent

Sveriges största miljökampanj för barn och unga – Skräpplockardagarna – är över för i år. Mellan 1 februari och 31 maj har 700 635 personer deltagit, varav 603 401 barn.

Skräpplockning är en aktivitet där barn och unga får lära sig om nedskräpning och hur den kan förebyggas, genom att göra rent och snyggt i sitt närområde. Det tror vi leder till ett livslångt ansvarstagande för vår gemensamma natur och miljö.

LADDA NER EXCELFILEN FÖR ATT SJÄLV SE HUR MÅNGA SKRÄPPLOCKARE SOM DELTOG I DITT LÄN/KOMMUN OCH JÄMFÖR MELLAN KOMMUNER – KLICKA HÄR

Topp 10 över skolor med flest deltagare:

Kommun Län Verksamhet Antal vuxna Antal barn
Stockholm Stockholm Hässelby Villastads skola 100 1000
Eskilstuna Södermanland British junior 60 1000
Lund Skåne Svaleboskolan 10 900
Vallentuna Stockholm Hagaskolan 80 865
Tyresö Stockholm Fornuddens skola 30 850
Göteborg Västra Götaland Kärraskolan 120 824
Botkyrka Stockholm Fittja rektorsområde 40 800
Uppsala Uppsala Tiundaskolan 40 800
Vallentuna Stockholm Rosendalsskolan södra och norra 25 761
Botkyrka Stockholm Rikstens skola 75 760

Mer info om Skräpplockardagarna:

Pressbild. Foto: Marcus Gustavsson/Håll Sverige Rent

Ny undersökning visar: Svenskarna splittrade kring plastpåseskatten27.2.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande

Nedräkningen till att plastpåseskatten försvinner har börjat och redan den 1 november i år kan svenskarna vänta sig att spara några kronor vid köp av en plastpåse. Men åsikterna om att skatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.