Statens livsfarliga vägar finns i tre av fyra kommuner

– För att minska antalet olyckor vill Motormännen se en ökad satsning på att de farliga vägarna byggs om och mötesseparerades till exempelvis 2 + 1-vägar i mycket snabbare takt. Det är ett kostnadseffektivt sätt att förbättra trafiksäkerheten på det statliga vägnätet, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Tidningen Motor har tagit fram 24 av Sveriges mest trafikerade statliga vägavsnitt med 80 km/h eller högre som hastighetsbegränsning, vilka enligt Trafikverket inte var mötesseparerade vid årsskiftet. Vissa av vägavsnitten planeras att bli mötesseparerade inom tio år, medan det för andra väntas dröja betydligt längre – med ytterligare omkomna och svårt skadade som resultat. Ofta är de här vägavsnitten inte heller förlåtande om en bil kommer över på fel sida eller åker av vägen, vilket gör att olyckorna blir värre när de sker.
– Vi ser att antalet omkomna i bil har stannat av och till och med ökat på senare tid. Samtidigt gör regeringen besparingar på det redan eftersatta vägunderhållet med en halv miljard kronor. Motormännen skulle snarare vilja se ytterligare investeringar i väginfrastrukturen för att öka trafiksäkerheten och på så sätt snabbare få ner antalet olyckor. Ett exempel är E20 genom gamla Skaraborgs län som inte kommer att vara mötesseparerad förrän tidigast 2025, om tidplanen håller, säger Carl Zeidlitz.
Enligt statistik från Trafikverket minskar dödligheten med 80 procent när man sätter upp mitträcken på en olycksdrabbad vägsträcka. På mittseparerade vägar går det att ha hastighetsbegränsningar från 100 km/h. På vägar där det inte finns mittseparering och med trafikmängder på 2000 fordon per dygn eller mer bedömer Trafikverket att den högsta hastigheten kan vara 80 km/h. I den hastigheten finns fortfarande god chans att överleva vid en kollision mellan två personbilar av högsta säkerhetsklass. På oseparerade vägar med mycket lite trafik, alltså under 2000 fordon per dygn, kan högre hastigheter accepteras då sannolikheten för att två fordon ska mötas i exempelvis en omkörningssituation är extremt liten.
- Vägarna i Sverige har avgörande betydelse för ekonomi och tillväxt, nio av tio resor sker på vägar och 80 procent av allt gods som transporteras i Sverige fraktas på väg. De statliga vägarna binder samman stad med landsbygd och det är viktigt med säkra vägar om hela Sverige ska fortsätta leva på ett relativt likvärdigt sätt, avslutar Carl Zeidlitz.
Här inträffade Mötesolyckorna under åren 2012 – 2015. 300 allvarliga mötesolyckor med omkomna eller svårt skadade på statliga vägar med hastighetsbegränsning på 80 km/h eller högre.
Län Antalolyckor
Västra Götaland 45
Värmland 20
Dalarna 19
Norrbotten 19
Skåne 19
Jönköping 16
Uppsala 15
Halland 14
Västernorrland 14
Stockholm 13
Örebro 13
Västmanland 12
Östergötland 12
Gävleborg 11
Västerbotten 11
Kalmar 10
Kronoberg 10
Jämtland 9
Södermanland 9
Gotland 6
Blekinge 3
Totalt 300
Detta är samtliga kommuners statliga vägar som saknar mittseparering och där hastighetsbegränsning är 80 km/h eller högre, samt har en trafikmängd på minst 4 000 fordon per dygn eller mer.
Kommun Antal kilometer väg
Ale 2,3
Alingsås 9,5
Alvesta 12,4
Arboga 2,9
Arvika 24,9
Askersund 13,9
Avesta 3,8
Bengtsfors 4,2
Bjuv 7,7
Boden 5,2
Bollnäs 47,7
Borgholm 13,7
Borlänge 11,7
Borås 21,0
Boxholm 13,7
Bromölla 11,7
Båstad 8,4
Degerfors 3,7
Eda 15,9
Eksjö 9,3
Enköping 35,4
Eskilstuna 7,2
Eslöv 19,7
Essunga 5,3
Fagersta 2,0
Falkenberg 28,6
Falköping 55,4
Falun 27,0
Finspång 11,8
Flen 3,8
Forshaga 4,9
Färgelanda 3,1
Gagnef 12,2
Gislaved 16,6
Gotland 31,4
Grums 3,5
Grästorp 19,9
Gullspång 9,2
Gävle 13,0
Göteborg 12,6
Götene 17,1
Habo 9,5
Hagfors 1,5
Hallsberg 6,3
Hallstahammar 1,8
Halmstad 33,2
Hammarö 3,2
Haninge 1,8
Haparanda 6,3
Heby 4,9
Hedemora 8,1
Helsingborg 10,5
Hjo 3,2
Hofors 13,8
Huddinge 6,0
Hudiksvall 16,6
Hultsfred 15,3
Hylte 15,4
Håbo 1,4
Hällefors 1,7
Härnösand 4,9
Härryda 6,4
Hässleholm 35,5
Höganäs 10,8
Hörby 18,2
Höör 14,8
Jönköping 11,6
Kalix 11,9
Kalmar 8,5
Karlsborg 5,7
Karlshamn 4,8
Karlskoga 4,8
Karlskrona 7,4
Karlstad 33,2
Katrineholm 22,1
Kil 12,6
Kinda 2,3
Kiruna 6,6
Klippan 20,9
Knivsta 7,7
Kramfors 16,1
Kristianstad 45,6
Kristinehamn 15,5
Krokom 6,6
Kumla 16,6
Kungsbacka 16,5
Kungsör 7,3
Kävlinge 11,6
Köping 10,3
Laholm 3,9
Landskrona 8,3
Lekeberg 0,4
Leksand 23,1
Lerum 1,6
Lessebo 8,4
Lidköping 36,9
Lilla Edet 0,2
Lindesberg 15,9
Linköping 55,5
Ljusdal 17,0
Lomma 1,2
Ludvika 15,4
Luleå 11,8
Lund 6,8
Lysekil 19,7
Malung 7,6
Mariestad 25,8
Mark 47,5
Mellerud 12,0
Mjölby 8,2
Mora 22,3
Motala 20,1
Mullsjö 14,6
Munkedal 0,4
Mölndal 5,8
Mönsterås 4,2
Mörbylånga 10,6
Nora 11,0
Norberg 1,1
Nordanstig 19,6
Nordmaling 0,1
Norrköping 14,2
Norrtälje 15,6
Nybro 0,6
Nykvarn 1,2
Nyköping 13,6
Nynäshamn 1,8
Nässjö 6,4
Ockelbo 1,7
Olofström 2,9
Orsa 0,9
Orust 10,8
Osby 1,0
Oskarshamn 5,2
Ovanåker 8,4
Perstorp 3,0
Piteå 4,1
Robertsfors 13,2
Rättvik 16,2
Sala 22,2
Sandviken 1,5
Sigtuna 9,3
Simrishamn 7,3
Sjöbo 17,4
Skara 20,7
Skellefteå 14,7
Skövde 24,3
Smedjebacken 19,3
Sotenäs 1,2
Staffanstorp 13,7
Stenungssund 1,8
Strängnäs 17,0
Strömstad 2,6
Sundsvall 36,7
Sunne 14,4
Svalöv 7,9
Svedala 11,8
Svenljunga 2,5
Säffle 11,3
Sävsjö 2,2
Söderhamn 9,7
Söderköping 1,0
Södertälje 7,1
Sölvesborg 4,4
Tanum 3,2
Tibro 7,1
Tidaholm 9,0
Timrå 0,2
Tjörn 12,1
Tomelilla 13,3
Torsby 2,7
Torsås 3,6
Tranemo 16,6
Tranås 10,9
Trelleborg 12,1
Trollhättan 3,7
Täby 4,2
Uddevalla 8,0
Ulricehamn 7,0
Umeå 25,1
Upplands-Bro 8,2
Uppsala 68,6
Uppvidinge 3,8
Vadstena 3,8
Vallentuna 2,5
Vara 23,0
Varberg 13,9
Vaxholm 4,8
Vellinge 2,7
Vetlanda 17,7
Vimmerby 20,1
Vingåker 9,7
Vårgårda 23,3
Vänersborg 16,6
Vännäs 2,2
Värnamo 44,1
Västervik 4,1
Västerås 20,7
Växjö 36,3
Ystad 14,4
Åmål 21,0
Åre 19,2
Årjäng 33,2
Åtvidaberg 11,9
Älmhult 12,3
Älvkarleby 2,6
Ängelholm 24,0
Örebro 21,0
Örkelljunga 5,8
Örnsköldsvik 1,7
Östersund 23,0
Österåker 5,9
Östhammar 17,1
Östra Göinge 10,7
Källa: Trafikverket. Uppgifterna avser 31 december 2015, hela riket
Nyckelord
Kontakter
Carl Zeidlitztrafiksäkerhetsansvarig
Tel:072-078 75 07carl.zeidlitz@motormannen.seMikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seBilder

Länkar
Om
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
