Statens livsfarliga vägar finns i tre av fyra kommuner

– För att minska antalet olyckor vill Motormännen se en ökad satsning på att de farliga vägarna byggs om och mötesseparerades till exempelvis 2 + 1-vägar i mycket snabbare takt. Det är ett kostnadseffektivt sätt att förbättra trafiksäkerheten på det statliga vägnätet, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Tidningen Motor har tagit fram 24 av Sveriges mest trafikerade statliga vägavsnitt med 80 km/h eller högre som hastighetsbegränsning, vilka enligt Trafikverket inte var mötesseparerade vid årsskiftet. Vissa av vägavsnitten planeras att bli mötesseparerade inom tio år, medan det för andra väntas dröja betydligt längre – med ytterligare omkomna och svårt skadade som resultat. Ofta är de här vägavsnitten inte heller förlåtande om en bil kommer över på fel sida eller åker av vägen, vilket gör att olyckorna blir värre när de sker.
– Vi ser att antalet omkomna i bil har stannat av och till och med ökat på senare tid. Samtidigt gör regeringen besparingar på det redan eftersatta vägunderhållet med en halv miljard kronor. Motormännen skulle snarare vilja se ytterligare investeringar i väginfrastrukturen för att öka trafiksäkerheten och på så sätt snabbare få ner antalet olyckor. Ett exempel är E20 genom gamla Skaraborgs län som inte kommer att vara mötesseparerad förrän tidigast 2025, om tidplanen håller, säger Carl Zeidlitz.
Enligt statistik från Trafikverket minskar dödligheten med 80 procent när man sätter upp mitträcken på en olycksdrabbad vägsträcka. På mittseparerade vägar går det att ha hastighetsbegränsningar från 100 km/h. På vägar där det inte finns mittseparering och med trafikmängder på 2000 fordon per dygn eller mer bedömer Trafikverket att den högsta hastigheten kan vara 80 km/h. I den hastigheten finns fortfarande god chans att överleva vid en kollision mellan två personbilar av högsta säkerhetsklass. På oseparerade vägar med mycket lite trafik, alltså under 2000 fordon per dygn, kan högre hastigheter accepteras då sannolikheten för att två fordon ska mötas i exempelvis en omkörningssituation är extremt liten.
- Vägarna i Sverige har avgörande betydelse för ekonomi och tillväxt, nio av tio resor sker på vägar och 80 procent av allt gods som transporteras i Sverige fraktas på väg. De statliga vägarna binder samman stad med landsbygd och det är viktigt med säkra vägar om hela Sverige ska fortsätta leva på ett relativt likvärdigt sätt, avslutar Carl Zeidlitz.
Här inträffade Mötesolyckorna under åren 2012 – 2015. 300 allvarliga mötesolyckor med omkomna eller svårt skadade på statliga vägar med hastighetsbegränsning på 80 km/h eller högre.
Län Antalolyckor
Västra Götaland 45
Värmland 20
Dalarna 19
Norrbotten 19
Skåne 19
Jönköping 16
Uppsala 15
Halland 14
Västernorrland 14
Stockholm 13
Örebro 13
Västmanland 12
Östergötland 12
Gävleborg 11
Västerbotten 11
Kalmar 10
Kronoberg 10
Jämtland 9
Södermanland 9
Gotland 6
Blekinge 3
Totalt 300
Detta är samtliga kommuners statliga vägar som saknar mittseparering och där hastighetsbegränsning är 80 km/h eller högre, samt har en trafikmängd på minst 4 000 fordon per dygn eller mer.
Kommun Antal kilometer väg
Ale 2,3
Alingsås 9,5
Alvesta 12,4
Arboga 2,9
Arvika 24,9
Askersund 13,9
Avesta 3,8
Bengtsfors 4,2
Bjuv 7,7
Boden 5,2
Bollnäs 47,7
Borgholm 13,7
Borlänge 11,7
Borås 21,0
Boxholm 13,7
Bromölla 11,7
Båstad 8,4
Degerfors 3,7
Eda 15,9
Eksjö 9,3
Enköping 35,4
Eskilstuna 7,2
Eslöv 19,7
Essunga 5,3
Fagersta 2,0
Falkenberg 28,6
Falköping 55,4
Falun 27,0
Finspång 11,8
Flen 3,8
Forshaga 4,9
Färgelanda 3,1
Gagnef 12,2
Gislaved 16,6
Gotland 31,4
Grums 3,5
Grästorp 19,9
Gullspång 9,2
Gävle 13,0
Göteborg 12,6
Götene 17,1
Habo 9,5
Hagfors 1,5
Hallsberg 6,3
Hallstahammar 1,8
Halmstad 33,2
Hammarö 3,2
Haninge 1,8
Haparanda 6,3
Heby 4,9
Hedemora 8,1
Helsingborg 10,5
Hjo 3,2
Hofors 13,8
Huddinge 6,0
Hudiksvall 16,6
Hultsfred 15,3
Hylte 15,4
Håbo 1,4
Hällefors 1,7
Härnösand 4,9
Härryda 6,4
Hässleholm 35,5
Höganäs 10,8
Hörby 18,2
Höör 14,8
Jönköping 11,6
Kalix 11,9
Kalmar 8,5
Karlsborg 5,7
Karlshamn 4,8
Karlskoga 4,8
Karlskrona 7,4
Karlstad 33,2
Katrineholm 22,1
Kil 12,6
Kinda 2,3
Kiruna 6,6
Klippan 20,9
Knivsta 7,7
Kramfors 16,1
Kristianstad 45,6
Kristinehamn 15,5
Krokom 6,6
Kumla 16,6
Kungsbacka 16,5
Kungsör 7,3
Kävlinge 11,6
Köping 10,3
Laholm 3,9
Landskrona 8,3
Lekeberg 0,4
Leksand 23,1
Lerum 1,6
Lessebo 8,4
Lidköping 36,9
Lilla Edet 0,2
Lindesberg 15,9
Linköping 55,5
Ljusdal 17,0
Lomma 1,2
Ludvika 15,4
Luleå 11,8
Lund 6,8
Lysekil 19,7
Malung 7,6
Mariestad 25,8
Mark 47,5
Mellerud 12,0
Mjölby 8,2
Mora 22,3
Motala 20,1
Mullsjö 14,6
Munkedal 0,4
Mölndal 5,8
Mönsterås 4,2
Mörbylånga 10,6
Nora 11,0
Norberg 1,1
Nordanstig 19,6
Nordmaling 0,1
Norrköping 14,2
Norrtälje 15,6
Nybro 0,6
Nykvarn 1,2
Nyköping 13,6
Nynäshamn 1,8
Nässjö 6,4
Ockelbo 1,7
Olofström 2,9
Orsa 0,9
Orust 10,8
Osby 1,0
Oskarshamn 5,2
Ovanåker 8,4
Perstorp 3,0
Piteå 4,1
Robertsfors 13,2
Rättvik 16,2
Sala 22,2
Sandviken 1,5
Sigtuna 9,3
Simrishamn 7,3
Sjöbo 17,4
Skara 20,7
Skellefteå 14,7
Skövde 24,3
Smedjebacken 19,3
Sotenäs 1,2
Staffanstorp 13,7
Stenungssund 1,8
Strängnäs 17,0
Strömstad 2,6
Sundsvall 36,7
Sunne 14,4
Svalöv 7,9
Svedala 11,8
Svenljunga 2,5
Säffle 11,3
Sävsjö 2,2
Söderhamn 9,7
Söderköping 1,0
Södertälje 7,1
Sölvesborg 4,4
Tanum 3,2
Tibro 7,1
Tidaholm 9,0
Timrå 0,2
Tjörn 12,1
Tomelilla 13,3
Torsby 2,7
Torsås 3,6
Tranemo 16,6
Tranås 10,9
Trelleborg 12,1
Trollhättan 3,7
Täby 4,2
Uddevalla 8,0
Ulricehamn 7,0
Umeå 25,1
Upplands-Bro 8,2
Uppsala 68,6
Uppvidinge 3,8
Vadstena 3,8
Vallentuna 2,5
Vara 23,0
Varberg 13,9
Vaxholm 4,8
Vellinge 2,7
Vetlanda 17,7
Vimmerby 20,1
Vingåker 9,7
Vårgårda 23,3
Vänersborg 16,6
Vännäs 2,2
Värnamo 44,1
Västervik 4,1
Västerås 20,7
Växjö 36,3
Ystad 14,4
Åmål 21,0
Åre 19,2
Årjäng 33,2
Åtvidaberg 11,9
Älmhult 12,3
Älvkarleby 2,6
Ängelholm 24,0
Örebro 21,0
Örkelljunga 5,8
Örnsköldsvik 1,7
Östersund 23,0
Österåker 5,9
Östhammar 17,1
Östra Göinge 10,7
Källa: Trafikverket. Uppgifterna avser 31 december 2015, hela riket
Nyckelord
Kontakter
Carl Zeidlitztrafiksäkerhetsansvarig
Tel:072-078 75 07carl.zeidlitz@motormannen.seMikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seBilder

Länkar
Om
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum